Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/3811
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorطيب محمد, أنس-
dc.date.accessioned2025-01-23T13:22:37Z-
dc.date.available2025-01-23T13:22:37Z-
dc.date.issued2017-12-01-
dc.identifier.issn1112-4040-
dc.identifier.urihttp://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/3811-
dc.description.abstractيُعدّ فكّ شفرة رموز الكلمة المكتوبة أهمّ خطوة تقود إلى تحقيق فعل القراءة. ولاشكّ أنّ هذه العملية تتطلّب إحاطة مسبقة بالخصائص التي تميّز جرافيمات الكلمة المكتوبة في اللغة العربيّة، ومن أجل تجاوز تلك الخصائص وإدراكها، يُزوَّد التلميذ –في المراحل الأولى من تعلّمه القراءة- بجملة من المهارات الفنولوجية الأساسيّة التي تساعده على تحويل جرافيمات الكلمة من صورتها المكتوبة إلى صورتها المنطوقة. يهدف المقال إلى تقييم مدى تحكّم تلميذ عسير قراءة في هذه المهارات أثناء محاولته قراءة الكلمة والوقوف على العلاقة بين المهارة ونوعية الأخطاء المرتكبة مع تحديد المهارة الأضعف عنده والتي قد تقف وراء عدم تمكنه من ربط الفونيم برمزه المكتوب(الجرافيم). Abstract : Decoding the symbols of the words is considered as the most important step of accomplishing the act of reading. Certainly, this process requires a previous knowledge of the characteristics that make the word's graphemes special in the Arabic language, and to bypass and comprehend these characteristics, the student is provided- in the first steps of him learning how to read- with a bunch of phonological basic skills that help him to convert the word graphemes from its written image to the pronounced one. This article's goal is to evaluate the student's width ability to control dyslexic in these skills while trying to read the word and stop to contemplate between the relation between the skill and the type of mistakes made; with determining the weakest skill he has, and the ones that stand as an obstacle to why he can't link phonemes with its writtenen_US
dc.description.sponsorshipجامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلاميةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلاميةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 31, ع. 1;-
dc.subjectالمهارات الفنولوجيّة الأساسيّةen_US
dc.subjectعسر القراءةen_US
dc.titleتقييم المهارات الفنولوجية الأساسيّة عند تلميذ عسير القراءة. دراسة تطبيقيّةen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة جامعة الأمير عبد القادر

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A541.pdf4,54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.