Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/4459
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author. قاسمي ., صونيا-
dc.contributor.authorمكناسي, أميرة-
dc.date.accessioned2025-02-12T12:46:57Z-
dc.date.available2025-02-12T12:46:57Z-
dc.date.issued2020-11-17-
dc.identifier.issn1112-4040-
dc.identifier.urihttp://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/4459-
dc.description.abstractيسعى هذا العمل إلى محاولة الكشف عن مدى تأثير المشكلات البيداغوجية التي يعاني منها الطالب الجامعي على تكوينه الأكاديمي، حيث تم طرح تساؤل رئيسي مفاده هل تؤثر المشكلات البيداغوجية على التحصيل الأكاديمي لدى الطالب الجامعي؟ وكان الهدف منه هو التعرف على أكثر المشكلات البيداغوجية تأثير على تحصيل الطالب الجامعي، ثم طرح مجموعة من البدائل يراها الطالب لمواجهة تلك المشكلات البيداغوجية، لأن محاولة الكشف عن واقع المشكلات التي يواجهها الطالب الجامعي من شأنه أن يلفت نظر القائمين على مؤسسات التعليم العالي لإيجاد حلول جذرية لتلك المشكلات من أجل تحسين مستوى الطالب وكذا نوعية مخرجات الجامعة، هذا وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي عن طريق الاستبيان، حيث وزع على عينة قدرت بـ(144) وقد توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج الهامة موضحة في ثنايا هذا العمل. الكلمات المفتاحية بالعربية: المشكلات البيداغوجية؛ التحصيل الأكاديمي؛ الجامعة؛ الطالب الجامعي I. ABSTRACT: This work searches to try to discover the effect of Pedagogical problems suffered by the university student on his academic training, the principal question asked is if the pedagogical problems have an effect on the university student academic results? Its aim was to know the most pedagogical problems which have effect on the university student results, then to expose the different alternatives which the student see to confront these pedagogical problems, because trying to discover the problems which the university student confront draws the attention of the responsible of the higher education establishments to find a radical solutions of these problems in order to improve the level of the student and also the quality of the university results, so the study is based on the descriptive methods by the questionnaire, it is distributed to a sample estimated to (144) the study finds a various important results enlightened in the content of this work. Keywords: Pedagogical problems; academic results; The university; The university student.en_US
dc.description.sponsorshipجامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلاميةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلاميةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 34, ع. 2;-
dc.subjectالمشكلات البيداغوجيةen_US
dc.subjectتحصيل الطالب الجامعيen_US
dc.titleالمشكلات البيداغوجية وتأثيرها على التحصيل الأكاديمي لدى الطالب الجامعي _دراسة ميدانية_en_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة جامعة الأمير عبد القادر

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A765.pdf5,32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.