Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/4487
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعبد السلام, محرز-
dc.contributor.authorبن يحيى, يحيى-
dc.date.accessioned2025-02-13T08:01:24Z-
dc.date.available2025-02-13T08:01:24Z-
dc.date.issued2021-06-15-
dc.identifier.issn11124040-
dc.identifier.urihttp://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/4487-
dc.description.abstractيهدف هذا المقال إلى دراسة أهمية القيم في بناء الشخصية من خلال النصوص الأدبية الموجهة للأطفال وذلك، من حيث كون النصوص مستندا تعليميا يستثمرها المعلمون بفضل نشاط القراءة أو المطالعة، مستهدفين تقويم ألسنة المتعلّمين وإثراء رصيدهم اللغوي، وكذا تقويم وتهذيب أخلاقهم وسلوكياتهم. وقد أسسنا دراستنا على ملاحظة مفادها أنّ النصوص الأدبية التي يقرأها الأطفال لا تعلّمهم اللغة في شكل أبنية وقواعد فحسب، بل تعلّمهم كذلك القيم، مما يدعو إلى السؤال عن أهمية اختيار المحتوى التعليمي على أساس من العناية بالمضمون والشكل معا. ومن خلال قراءة في تجربة محمد ناصر من خلال مجموعته القصصية الموجهة للأطفال، نحاول الوقوف على أهمية القيم المتضمنة في قصصه ومدى التأثير المفترض لها في القارئ، نفسيا وروحيا وسلوكيا. Abstract: This article aims to study the importance of values in the construction of personality through literary texts directed to children, in terms of the fact that the texts are an educational document invested by teachers thanks to the activity of reading, aimed at evaluating the tongues of learners and enrich their linguistic balance, as well as the evaluation and refine their morals and behaviors. We based our study on the observation that the literary texts that children not only teach them language in the form of buildings and rules, but also teach them values, which raises the question of the importance of choosing educational content on the basis of caring for the content and form together. And through reading in the experience of Mohammed Nasser Through his collection of stories directed to children, we try to identify the importance of the values contained in his stories and the extent of their supposed impact on the reader, psychologically, spiritually and behaviorally. Key words: Didactics / Values / Literary Text / Children's Literature.en_US
dc.description.sponsorshipمجلة جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلاميةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلاميةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 35، ع. 1;-
dc.subjectتعليميةen_US
dc.subjectالقيمen_US
dc.subjectنص أدبيen_US
dc.subjectأدب الأطفالen_US
dc.titleالنصوص الأدبية المستندة على القيم وأثرها في بناء شخصية الطفل. قراءة في تجربة محمد ناصر القصصية.en_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة جامعة الأمير عبد القادر

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A865.pdf3,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.