Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/5981
Title: الخطاب الديني النسائي عبر الميديا الجديدة قراءة لمضامين صفحة دينية نسائية عبر الفبسبوك
Other Titles: Women’s religious discourse through the new media A reading of contents of a woman’s religious page on facebook
Authors: عائشة, لصلج
Keywords: الخطاب الديني
المقاربة الجندرية
الدين
وسائل الإعلام
religious discourse
gender approach
religion and media
Issue Date: 15-Mar-2024
Publisher: كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية قسنطينة
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج.28، ع.2(رت 76);ص.ص. 205-218
Abstract: تحاول الدراسة مقاربة النقاشات الدينية عبر الميديا الجديدة من خلال تحليل صفحة دينية نسائية في الفيسبوك، وتنطلق الدراسة من مقاربة جندرية، في محاولة لاستقراء مشاركات المرأة حول القضايا الدينية في مثل هذه الفضاءات العمومية الافتراضية، لهذا الهدف اخترنا عينة من مساهمات النساء في النقاشات الدينية من خلال اختيار صفحة "نساء مسلمات"، وأخضعنا مضامينها للقراءة السوسيولوجية والتحليل الكيفي، في محاولة لاستخراج أهم المواضيع والاتجاهات والمسائل المثارة التي تغلب على الخطاب النسوي حول القضايا الدينية، ومعرفة تمثلات المرأة لذاتها عبر هذه الفضاءات. The study attempts to deal with the women's religious discussions on Facebook, based on a gender approach. We tried to understand and analyze women's participation over religious issues in such public virtual spaces. For this reason, we have chosen a sample of women's contributions on religious discussions, through a Muslim women's page, by making a sociological reading and qualitative analysis in order to extract the most important topics, trends and issues raised that prevailed in the feminist discourse on religious issues, and know women’s representation of themselves through this virtual spaces.
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/5981
ISSN: 1112-4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.