Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6062
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2025-11-13T14:42:16Z-
dc.date.available2025-11-13T14:42:16Z-
dc.date.issued2024-01-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6062-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى معالجة موضوع الثقافات الاستهلاكية المستحدثة التي برزت عبر مواقع التواصل الاجتماعي خلال أزمة كورونا، حيث يعتبر الإقبال على استهلاك المكملات الغذائية أحد أبرز إفرازات هذه الثقافة خلال أزمة كورونا، إذ تندرج هذه الدراسة ضمن الدراسات الاستطلاعية التي تمت باستخدام منهج دلفاي الذي يعتمد على تدوير أداة الاستمارة بين عينة من الخبراء بشكل يسمح بتحول إجابات خبير معين الأسئلة الخبير آخر محاولين بذلك الوصول إلى دور مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل الثقافة الاستهلاكية للجمهور بشقيها الإيجابي والسلبي اتجاه المكملات الغذائية، وذلك من خلال ما يتم تداوله عبر هذه المواقع من صور وفيديوهات وروابط ونصوص مكتوبة لإقناع المتعرضين للمحتوى الاتصالي باكتساب ثقافة استهلاك المكملات الغذائية باعتبارها إجراء وقائي أو علاجي من فيروس كورونا لأغراض تجارية ودعائية محضة في ظل غياب الرقابة على هذا المحتوى الذي أصبح يمثل بشكل أو بآخر خطراً على صحة المتعرضين له في حال إقناعهم به. This study aims to address the topic of the new consumer cultures that emerged on social media during the Corona crisis, as the demand for nutritional supplements is one of the most prominent secretions of this culture during the Corona crisis, as this study falls within the exploratory studies that were carried out using the Delphi approach that relies on Rotating the questionnaire tool among a sample of experts in a way that allows the responses of a particular expert to be transferred to the questions of another expert, trying to reach the role of social networking sites in shaping the consumer culture of the public, both positive and negative, towards nutritional supplements, through what is circulated on these sites in terms of pictures, videos, links and texts Written to convince those exposed to communicative content to acquire a culture of consuming nutritional supplements as a preventive or treatment measure against the Coronavirus for purely commercial and propaganda purposes in light of the absence of control over this content, which in one way or another represents a danger to the health of those exposed to it if convinced of it.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.publisherكلية أصول الدين، جامعة الأمير عبد القادر -قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 28، ع. 1;ص.ص.283-292-
dc.subjectالثقافة الإستهلاكيةen_US
dc.subjectمواقع التواصل الإجتماعيen_US
dc.subjectالمكملات الغذائيةen_US
dc.subjectأزمة كوروناen_US
dc.subjectمنهج دولفايen_US
dc.subjectconsumer cultureen_US
dc.subjectsocial mediaen_US
dc.subjectnutritional supplementsen_US
dc.subjectCorona crisisen_US
dc.subjectDelphi approachen_US
dc.titleصناعة الثقافة الإستهلاكية للمكملات الغذائية عبر مواقع التواصل الإجتماعي خلال أزمة كورونا - دراسة إستطلاعية لآراء عينة من الخبراء بإستخدام منهج دلفايen_US
dc.title.alternativeConsumer culture Industry for nutritional supplements through social media during the Corona crisis study on the opinions of experts sample using the Delphi methoden_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.