Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6092
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorحسين, بركاني-
dc.contributor.authorعبد المجيد, عمراني-
dc.date.accessioned2025-11-16T08:06:37Z-
dc.date.available2025-11-16T08:06:37Z-
dc.date.issued2024-01-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6092-
dc.description.abstractإن سؤال التربية عند نيتشه يحتل مكانة مهمة في مشروعه الفكري، حيث خصص له جملة من المؤلفات تقمص فيها وظيفة الطبيب، عندما شخص الوضع المأساوي الذي ألت إليه الحضارة الغربية، والذي جاء نتيجة تحالف الدين والميتافيزيقا والأخلاق من أجل أن تسود قيم الانحطاط، ونيتشه لا يجد عنده مذهبا في التربية، وإنما إشكال التربية باعتباره أفقا للحياة والوجود، حيث شخص لنا أزمة العقل الألماني الذي لم يستطع أن ينجب ولو عبقريا واحدا، لأنه لم يعد إلى العبقرية الإغريقية، هذه العودة التي ستؤدي إلى إحياء العقل الألماني الأصيل وإحياء الفن والرقي به المستوى الفن الحقيقي، ونحن نهدف من خلال هذه الورقة البحثية أن نبين أفكار نيتشه التربوية وتحدد منهجه الجيني الوحي القائم على الحفر في أصل المفاهيم، والقضاء على الأصل المدنس، والتعبير عن إرادة الإنسان وحريته، وتحديد أهم الانتقادات التي وجهت للثقافة الأوربية والمؤسسات التي مثلتها، وتحديد مكانة الفلسفة في المناهج الدراسية والتربوية، وعلاقة الدولة بالتعليم. The question of education for Nietzsche occupies an important place in his intellectual project, as he devoted a number of books to him in which he assumes the role of a doctor, when he personifies the tragic situation that Western civilization has reached, which came as a result of the alliance of religion, metaphysics and morals in order for the values of decadence to prevail, and Nietzsche we do not find He has a doctrine in education, but rather the formation of education as a horizon of life and existence, as he personified for us the crisis of the German mind that could not give birth to even one genius, because it did not return to the Greek genius, this return that will lead to the revival of the original German mind and the revival of art and its advancement to the level of art Through this paper, we aim to show Nietzsche's educational ideas and define his genealogical approach based on digging into the origins of concepts, eliminating the profane origin, expressing human will and freedom, identifying the most important criticisms leveled against European culture and the institutions that represented it, and determining the place of philosophy in School and educational curricula, and the state's relationship to education.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية أصول الدين، جامعة الأمير عبد القادر -قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 28، ع. 1;ص.ص. 149-162-
dc.subjectالتربيةen_US
dc.subjectالحضارةen_US
dc.subjectاللغةen_US
dc.subjectالفنen_US
dc.subjectالعبقرية الإغريقيةen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectcivilizationen_US
dc.subjectlanguageen_US
dc.subjectarten_US
dc.subjectGreek geniusen_US
dc.titleسؤال التربية عند فريدريك نيتشهen_US
dc.title.alternativeThe question of education according to Friedrich Nietzscheen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
سؤال-التربية-عند-فريدريك-نيتشه.pdf723,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.