Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6110
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorرضا, حيرش-
dc.date.accessioned2025-11-16T12:36:54Z-
dc.date.available2025-11-16T12:36:54Z-
dc.date.issued2024-01-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6110-
dc.description.abstractيلعب تعليم الفلسفة دورا مهما وحاسما في إعداد نموذج الطفل الناقد و المبدع وذلك لما تتميز به من خاصية التأمل والتجريد والجدلية والنقد والاستدلال والتحليل والتركيب . غير أن إمكانية تعليم ونقل هذه الخصائص والمميزات ليس بديهيا ولا سهلا من الناحية البيداغوجية إذا علمنا أن مرحلة الطفولة في مختلف مستوياتها الطفولة المبكرة والمتوسطة والمتأخرة ( تتصف بكثير من الخصائص الإنمائية غير المتوافقة مع مناهج الفلسفة ... إضافة إلى التأثير السلبي للممارسات التربوية والتعليمية التسلطية، والتفكير الخرافي والأسطوري السائدة في المجتمعات العربية. لكن ورغم كل هذه الصعوبات والعوائق الموضوعية إلا أن إمكانية تعليم الفلسفة من خلال اقتراح طرق ومضامين ومناهج بيداغوجية ملائمة اعتمادا على التجارب التربوية العالمية السابقة والرائدة في هذا الميدان والتي قامت على مبررات نفسية وتربوية أنتجتها الدراسات والبحوث العلمية كان هدفها الأساسي تنمية التفكير لدى الطفل . Teaching philosophy plays an important and decisive role in preparing the critical and creative child model, due to its characteristics of reflection, abstraction, dialectic, criticism, reasoning, analysis and synthesis. However, the possibility of teaching and transferring these characteristics and advantages is neither intuitive nor easy from a pedagogical point of view, if we know that the childhood stage at its various levels (early, middle and late childhood) is characterized by many developmental characteristics that are not compatible with the curricula of philosophy. In addition to the negative impact of authoritarian educational and educational practices, and the mythical and superstitious thinking prevalent in Arabic society. However, despite all these difficulties and objective obstacles, the possibility of teaching philosophy through proposing appropriate methods, contents and pedagogical curricula based on the previous and pioneering international educational experiences in this field that has been established On psychological and educational justifications produced by scientific studies and research, the main objective of which was to develop the thinking of the child.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية أصول الدين، جامعة الأمير عبد القادر -قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 28، ع. 1;ص.ص. 139-148-
dc.subjectتعليم الفلسفةen_US
dc.subjectمرحلة الطفولةen_US
dc.subjectTeaching Philosophyen_US
dc.subjectChildhood.en_US
dc.titleتعليم الفلسفة في مرحلة الطفولةen_US
dc.title.alternativeTeaching Philosophy in Childhooden_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تعليم-الفلسفة-في-مرحلة-الطفولة.pdf869,21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.