Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6155
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorجميمة, بولمدن-
dc.contributor.authorعادل, جربوعة-
dc.date.accessioned2025-11-17T10:30:54Z-
dc.date.available2025-11-17T10:30:54Z-
dc.date.issued2023-03-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112 - 4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6155-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على كيفية تحليل الإشهار التلفزيوني الذي يعتبر نمط اتصالي مميز وهام في إيصال المعلومات والرسائل إلى الجماهير والتأثير عليهم نفسيا واجتماعيا، وهذا باستخدام التحليل السيميولوجي الذي يختص في الكشف عن الدلالات الضمنية وفق مقاربتي فرانسيس فانوي ورولان بارث، حيث تساهم كلاهما في تفكيك بنية الخطاب الإشهاري وإعادة تركيبه وبناء النسق الاتصالي من جديد من أجل قراءة أبعاد ودلالات الصورة الإشهارية السمعية البصرية، وكنموذج للدراسة اخترنا الإشهار التلفزيوني "لمتنا تحلى" الخاص بشركة كوكاكولا، وقد توصلنا في هذه الدراسة إلى أن إشهار شركة كوكاكولا يعتمد على ربط المنتوج بالقيم الاجتماعية والإنسانية والعاطفية من أجل اقناع المشاهد وجذب انتباهه لاقتناء المنتج This study aims to shed light on how to analyze TV advertising, which is considered a distinctive and quite an important communication type in delivering information and messages to the masses and influencing them psychologically and socially, by applying semiological analysis which specialises in uncovering the implicit connotations according to Francis vanoye and Roland Barthes' approaches, where both contribute to dismantling the advertising discourse infrastructure and restructuring it as well as rebuilding the communicative system in order to read the dimensions and connotations of the audio-visual advertising image. As a model for our study, we chose the TV advert/commercial of Coca Cola "Lemmetna tahla" " our gathering gets nicer/ sweeter ". We concluded in this study that the advertising of Coca Cola company relies on linking the product with social, human and emotional values in order to convince the viewer and attract his attention to the acquisition of the producten_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.publisher- كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج.27 ، ع.3;ص.ص. 238 - 258-
dc.subjectالأيقونةen_US
dc.subjectالدلالةen_US
dc.subjectالإشهار التلفزيونيen_US
dc.subjectالسيميولوجياen_US
dc.subjectالصورةen_US
dc.subjectIconen_US
dc.subjectconnotationen_US
dc.subjecttelevision advertisingen_US
dc.subjectsemiologyen_US
dc.subjectimageen_US
dc.titleالدلالات الأيقونية والألسنية في الإشهار التلفزيوني الجزائري د ا رسة سيميولوجية لإشهار« لمتنا تحمى» في قناة الشروقen_US
dc.title.alternativeIconic and linguistic connotations in Algerian television advertising A semiological study to publicity “Lametna Tahla” in Al-Shorouk channel TV as a modelen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.