Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6165
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorنسيبة الطيب, بومعراف-
dc.date.accessioned2025-11-17T12:24:13Z-
dc.date.available2025-11-17T12:24:13Z-
dc.date.issued2024-01-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6165-
dc.description.abstractتبحث هذه الورقة في الفكر الديني الصيني، محاولة اكتشاف موقف الديانة الكونفوشيوسية من الآخر من خلال نصوصها التأسيسية. واستعرضت الورقة هذا "الآخر" متمثلا في مختلف أنواع المدارس والفلسفات التي انخرطت في مناظرات عديدة في الصين منذ زمن طويل، وشكلت ما يعرف بمدارس الفكر المائة التي ازدهرت خلال فترة الربيع والخريف وعهد الدول المتحاربة وهي: الطاوية والمودية ومدرسة يانغ تشو، وبحثت الورقة موقف الديانة الكونفوشيوسية منها، واستنتجت أنه وبرغم النقد الكونفوشيوسي لتلك المدارس والقائم على الرغبة في تصحيح الأفكار الخاطئة والمضللة، إلا أن هذا الموقف حمل انفتاحا فكريا تجاه الآخر وموقفا إيجابيا قائما على القبول والاعتراف به الأمر الذي يكشف عن بيئة من التسامح والتعددية، لها آثارها اليوم في واقع العلاقة بين الأديان في الصين. This paper examines Chinese religious thought, trying to discover the viewpoint of Confucianism regarding "the other" through its founding texts. It’s reviewed the term " the other" represented in various schools and philosophies that have been involved in many debates in China for a long time and formed what is known as the Hundred Schools of Thought that flourished during the Spring and Autumn period and the era of the Warring States: Taoism, Moism, and Yang Zhou School. The paper examined the judgement of Confucianism on these schools and concluded that despite the Confucian criticism of those schools based on the desire to correct wrong and misleading ideas, this judgement carried an intellectual openness towards "the other" and a positive attitude based on acceptance and recognition, which reveals an environment of tolerance and pluralism, which has its effects today in the reality of the relationship between religions in China.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية أصول الدين، جامعة الأمير عبد القادر -قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 28، ع. 1;ص.ص. 107-124-
dc.subjectالكونفوشيوسيةen_US
dc.subjectالآخرen_US
dc.subjectالنصوصو التأسيسيةen_US
dc.subjectالفكر الديني الصينيen_US
dc.subjectالطاويةen_US
dc.subjectThe Otheren_US
dc.subjectConfucianismen_US
dc.subjectReligious textsen_US
dc.subjectChinese religious thoughten_US
dc.subjectTaoismen_US
dc.titleالآخر في الكونفوشيوسية من خلال النصوص التأسيسيةen_US
dc.title.alternativeThe other in Confucianism, through the basic religious textsen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الآخر-في-الكونفوشيوسية-من-خلال-النصوص-التأسيسية.pdf832,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.