Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6165Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | نسيبة الطيب, بومعراف | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-17T12:24:13Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-17T12:24:13Z | - |
| dc.date.issued | 2024-01-15 | - |
| dc.identifier.citation | مقال منشور في مجلة المعيار | en_US |
| dc.identifier.issn | 1112-4377 | - |
| dc.identifier.uri | http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6165 | - |
| dc.description.abstract | تبحث هذه الورقة في الفكر الديني الصيني، محاولة اكتشاف موقف الديانة الكونفوشيوسية من الآخر من خلال نصوصها التأسيسية. واستعرضت الورقة هذا "الآخر" متمثلا في مختلف أنواع المدارس والفلسفات التي انخرطت في مناظرات عديدة في الصين منذ زمن طويل، وشكلت ما يعرف بمدارس الفكر المائة التي ازدهرت خلال فترة الربيع والخريف وعهد الدول المتحاربة وهي: الطاوية والمودية ومدرسة يانغ تشو، وبحثت الورقة موقف الديانة الكونفوشيوسية منها، واستنتجت أنه وبرغم النقد الكونفوشيوسي لتلك المدارس والقائم على الرغبة في تصحيح الأفكار الخاطئة والمضللة، إلا أن هذا الموقف حمل انفتاحا فكريا تجاه الآخر وموقفا إيجابيا قائما على القبول والاعتراف به الأمر الذي يكشف عن بيئة من التسامح والتعددية، لها آثارها اليوم في واقع العلاقة بين الأديان في الصين. This paper examines Chinese religious thought, trying to discover the viewpoint of Confucianism regarding "the other" through its founding texts. It’s reviewed the term " the other" represented in various schools and philosophies that have been involved in many debates in China for a long time and formed what is known as the Hundred Schools of Thought that flourished during the Spring and Autumn period and the era of the Warring States: Taoism, Moism, and Yang Zhou School. The paper examined the judgement of Confucianism on these schools and concluded that despite the Confucian criticism of those schools based on the desire to correct wrong and misleading ideas, this judgement carried an intellectual openness towards "the other" and a positive attitude based on acceptance and recognition, which reveals an environment of tolerance and pluralism, which has its effects today in the reality of the relationship between religions in China. | en_US |
| dc.description.sponsorship | كلية أصول الدين | en_US |
| dc.language.iso | other | en_US |
| dc.publisher | كلية أصول الدين، جامعة الأمير عبد القادر -قسنطينة | en_US |
| dc.relation.ispartofseries | مج. 28، ع. 1;ص.ص. 107-124 | - |
| dc.subject | الكونفوشيوسية | en_US |
| dc.subject | الآخر | en_US |
| dc.subject | النصوصو التأسيسية | en_US |
| dc.subject | الفكر الديني الصيني | en_US |
| dc.subject | الطاوية | en_US |
| dc.subject | The Other | en_US |
| dc.subject | Confucianism | en_US |
| dc.subject | Religious texts | en_US |
| dc.subject | Chinese religious thought | en_US |
| dc.subject | Taoism | en_US |
| dc.title | الآخر في الكونفوشيوسية من خلال النصوص التأسيسية | en_US |
| dc.title.alternative | The other in Confucianism, through the basic religious texts | en_US |
| dc.type | Article | en_US |
| Appears in Collections: | مجلة المعيار | |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| الآخر-في-الكونفوشيوسية-من-خلال-النصوص-التأسيسية.pdf | 832,85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.