Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6178
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAbdelhak, AGGOUNE-
dc.date.accessioned2025-11-17T13:20:58Z-
dc.date.available2025-11-17T13:20:58Z-
dc.date.issued2024-01-10-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6178-
dc.description.abstractAs the open educational resources (OER) are becoming an extremely important role in the educational process, this scientometric analysis took place on literature on OER, the dataset analyzed was retrieved from SCOPUS database, defined by the time span of 2004-2022, and analyzed using the scientometric analysis tool Scientopy. The study found that articles had the highest average growth rate (AGR) with 7.5, additionally, the United States came first as the most productive country regarding OER literature, with a 3.6 of AGR. The keyword “open educational resources” was the most trending keyword overall between 2004-2006. However, upon analyzing the time window 2019-2022, it has been found that there’s a shift in trends on OER literature into “adapting” OER and its practices in higher نظرا لتزايد الموارد التعليمية المفتوحة لتأخذ دورًا مهما للغاية في العملية التعليمية، تم إجراء هذا التحليل السيونتومتري عن توجهات الإنتاج العلمي عن الموارد التعليمية المفتوحة، حيث تم استرجاع البيانات التي تم تحليلها من قاعدة بيانات سكوبيس SCOPUS ، والتي تم تحديده اطارها الزمني بين 2022-2004، وتحليلها باستخدام أداة التحليل السيونتومتري Scientopy. وجدت الدراسة أن المقالات لديها أعلى متوسط معدل نمو (AGR) قدر ب 7.5 ، بالإضافة إلى ذلك، جاءت الولايات المتحدة في المرتبة الأولى باعتبارها الدولة الأكثر إنتاجية فيما يتعلق بأدبيات الموارج التعليمية المفتوحة، ب متوسط معدل نمو .3.6. كما كانت الكلمة المفتاحية Open educational resources» هي الكلمة الأكثر شيوعًا بشكل عام بين عامي 2004-2006 معبرة عن التوجه البحثي بذات الفترة. ولكن عند تحليل الفترة الزمنية 2019-2022، تبين أن هناك تحولا في الاتجاهات في الإنتاج العلمي عن الموارد التعليمية المفتوحة إلى التمحور أكثر حول "تبني" الموارد التعليمية المفتوحة.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherكلية أصول الدين، جامعة الأمير عبد القادر -قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 28، ع. 1;ص.ص. 979-994-
dc.subjectOpen educational resourcesen_US
dc.subjectBibliometric measurementen_US
dc.subjectOER literatureen_US
dc.subjectTrend analysisen_US
dc.subjectالموارد التعليمية المفتوحةen_US
dc.subjectScientometric analysisen_US
dc.subjectتحليل الإتجاهاتen_US
dc.subjectتحليل سيانتومتريen_US
dc.subjectقياس الغنتاج العلميen_US
dc.subjectقياس ببليومتريen_US
dc.titleGlobal trends on open educational resources literature: A scientometric analysisen_US
dc.title.alternativeالتوجهاتّ العالميةّ في الإنتاجّ العلميّ عنّ المواردّ التعليميةّ المفتوحةّ:ّتحليل سيانتومتريّen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
global-trends-on-open-educational-resources-literature-_-a-scientometric-analysis.pdf1,56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.