Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6183Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | فطيمة, خلاف | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-17T14:12:46Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-17T14:12:46Z | - |
| dc.date.issued | 2023-03-15 | - |
| dc.identifier.citation | مقال منشور في مجلة المعيار | en_US |
| dc.identifier.issn | 1112 - 4377 | - |
| dc.identifier.uri | http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6183 | - |
| dc.description.abstract | عرف الدرس اللساني الحديث توجها صوب مستعملي اللغة، فأصبح يُعنى بدراسة أداة التواصل ( اللغة) أثناء الاستعمال، أو ما يُعرف بالتداولية، وسرعان ما لقي هذا الاتجاه انتشارا و شيوعا واسعين بين الباحثين الغربيين. ولم يكن الدرس اللساني العربي بمنأى عن التيار التداولي الحديث في الدراسات اللغوية، غير أنه وجدت العديد من المشكلات صحبت تلقي الدرس التداولي في الثقافة العربية ، و أولى هذه المشكلات إشكالية تعدد المصطلح ، هذه الإشكالية التي تعصف بكل العلوم اللغوية، فلقد ظهرت ترجمات عديدة لمصطلح Pragmatics، وهذا ما سيتم التعرض له في هذه الورقة البحثية من خلال عرض أهم المصطلحات و الترجمات المبثوثة عند المؤلفين اللسانيين العرب و سبب اختيارهم لها The modern linguistic lesson was known to be directed towards the users of the language, so it became concerned with the study of the communication tool (language) during use, or what is known as pragmatics, and soon this trend became widespread and widespread among Western researchers. The Arabic linguistic lesson was not immune from the modern pragmatic current in linguistic studies, however, there were many problems that accompanied receiving the pragmatic lesson in Arab culture, and the first of these problems is the problem of the multiplicity of the term, this problem that afflicts all linguistic sciences; Several translations of the term pragmatics have appeared, and this is what will be discussed in this research paper by presenting the most important terms and translations transmitted by Arab linguistic authors, and the reason for choosing them. | en_US |
| dc.description.sponsorship | كلية أصول الدين | en_US |
| dc.publisher | - كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - قسنطينة | en_US |
| dc.relation.ispartofseries | مج.27 ، ع.3;ص.ص. 461 - 475 | - |
| dc.subject | المصطلح | en_US |
| dc.subject | التداولية | en_US |
| dc.subject | البراغماتية | en_US |
| dc.subject | الذرائعية | en_US |
| dc.subject | The Term | en_US |
| dc.subject | Pragmatics | en_US |
| dc.subject | Pragmatism | en_US |
| dc.subject | Pragmaticism | en_US |
| dc.title | - نموذجا Pragmatics تعدد المصطلح في الدرس التداولي عند الباحثين العرب - مصطلح | en_US |
| dc.title.alternative | The multiplicity of the term in the pragmatic lesson of Arab researchers - the term pragmatics as a model - | en_US |
| dc.type | Article | en_US |
| Appears in Collections: | مجلة المعيار | |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| تعدّد-المصطلح-في-الدرس-التداولي-عند-الباحثين-العرب-مصطلح-pragmatics-نموذجا-.pdf | 591,99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.