Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6198
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعائشة, نواري-
dc.date.accessioned2025-11-18T09:40:03Z-
dc.date.available2025-11-18T09:40:03Z-
dc.date.issued2025-09-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6198-
dc.description.abstractتستهدف هذه الورقة البحث عن فعالية التربية الإعلامية في مواجهة أخطار الألعاب الالكترونية على الأطفال من منظور الأولياء، من خلال دراسة نوعية على عينة من الأولياء للأطفال الذين تتراوح أعمارهم بين 06 و 12 سنة بولاية المدية. اعتمدنا فيها على المنهج الاثنوغرائي من خلال توظيف أداة المقابلة البؤرية، مع الاستعانة بأداة الملاحظة النوعية، وتم تطبيقهما على عينة قصدية من الأسر مكونة من 25 أسرة، وقد أجريت الدراسة الميدانية خلال الفترة الممتدة من 10 أكتوبر 2024 إلى 10 ماي 2025. وتوصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها: أن هناك مجموعة من الممارسات التربوية يتبعها الأولياء في تعاملهم مع استخدام أطفالهم للألعاب الالكترونية يرى الأولياء أن هناك مجموعة من المخاطر تترتب عن ممارسة الاطفال للألعاب الالكترونية أن هناك وعي لدى الأولياء بأهمية التربية الإعلامية في حماية أطفالهم من المخاطر الناتجة عن استخدام الألعاب الالكترونية قدم الأولياء مجموعة من مجموعة المقترحات للتفعيل من دور التربية الاعلامية لمواجهة أخطار الألعاب الالكترونية This study investigates the effectiveness of media literacy in addressing the dangers of video games for children, from the perspective of parents. A qualitative study was conducted on a purposeful sample of 25 families with children aged 6 to 12 years in the Wilaya of Médéa. Using an ethnographic approach, the research employed focal group interviews as the primary data collection tool, supplemented by qualitative observation. The fieldwork was carried out from October 10, 2024, to May 10, 2025. The study yielded several key findings, including:  Parents employ various educational practices to manage their children's use of video games  Parents recognize several risks associated with children's video game use, including health, psychological, behavioral, and academic risks.  There is a notable awareness among parents regarding the importance of media literacy in protecting their children from these dangers, which is reflected in the effective measures they take.  Parents proposed several suggestions to enhance the role of media literacy in confronting these challenges, such as developing their own media skills, fostering open dialogue with their children, and establishing strict rules and clear boundaries.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية أصول الدين - جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الاسلامية قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 29، ع. 4;ص.ص. 872-883-
dc.subjectألعاب إلكترونيةen_US
dc.subjectتربية إعلاميةen_US
dc.subjectطفلen_US
dc.subjectفعاليةen_US
dc.subjectوعي إعلاميen_US
dc.subjecte-gamesen_US
dc.subjectmedia educationen_US
dc.subjectchildrenen_US
dc.subjecteffectivenessen_US
dc.subjectmedia literacyen_US
dc.titleفعالية التربية الإعلامية في مواجهة أخطار الألعاب الالكترونية على الأطفال من وجهة نظر الأولياء : دراسة نوعية على عينة من أولياء الأطفال بين 06 سنوات -12سنة بولاية المديةen_US
dc.title.alternativeThe efficacy of Media education in facing the dangers of electronic games for kids, from a parent's point of view A qualitative study of a sample of parents of children aged between 06 to 12 years old in Medeaen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.