Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6214
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمحمد, الخلف-
dc.date.accessioned2025-11-19T10:05:22Z-
dc.date.available2025-11-19T10:05:22Z-
dc.date.issued2024-03-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6214-
dc.description.abstractيدور البحث حول كيفية اختيار المحتوى عند تصميم مقررات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها حيث يبدأ بمقدمة تمهيدية يوضح فيها أسباب البحث ومشكلته، ثم ينتقل بعد ذلك إلى الحديث عن أهم المبادئ التي يجب أن تراعى من قبل مصممي المقرر التعليمي في اختيار المحتوى. ثم يتطرق إلى كيفية اختيار المادة التعليمية نفسها، وإلى الخطوات والآليات المتبعة بذلك. ثم يقف البحث عند العوامل التي يجب أن تراعى في اختيار الأفكار والموضوعات؛ فيتناول البحث المعايير التي تحدد اختيار المحتوى، يلي ذلك الحديث عن تنظيم المحتوى وأنواع التنظيمات القائمة في إعداد المحتويات التعليمية، وأخيرًا يضع البحث الخاتمة وأهم النتائج التي توصل إليها، ويدرج في الختام قائمة بالمصادر والمراجع التي اعتمد عليها. The research focuses on how to choose content when designing course for teaching Arabic to non-native speakers. It begins with an initial introduction that explains the reasons for the research and the problems involved. Then it tells about the most important principles that must be taken into account by the course designers in choosing content. Then it addresses how to choose the learning material itself, and the steps and mechanisms followed. In addition to that, the research refers to the factors that must be considered for the selection of ideas and topics. After that, it deals with the criteria that determine the content selection. Then it follows the discussion of content organization and the types of organization used for the educational content creation. The last part includes the conclusion and an overall summary of the key ideas. Finally, the research provides a list of the references it relied on.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج.28، ع.2 (رت 76);ص.ص. 578-600-
dc.subjectالمحتوىen_US
dc.subjectاختيار المحتوىen_US
dc.subjectتصميم المقررen_US
dc.subjectتعليم العربيةen_US
dc.subjectContenten_US
dc.subjectContent Selectionen_US
dc.subjectCourse Designen_US
dc.subjectTeaching Arabicen_US
dc.titleتطبيقات اختيار المُحتوى وتنظيمهُ في تصميم مُقرّرات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرهاen_US
dc.title.alternativeApplications of content selection and organization in designing Arabic language teaching courses for non-native speakersen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.