Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6252
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمريم, علّاش-
dc.contributor.authorعمّار, جيدل-
dc.date.accessioned2025-11-20T09:25:17Z-
dc.date.available2025-11-20T09:25:17Z-
dc.date.issued2023-03-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112 - 4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6252-
dc.description.abstractمر التصنيف في علم الكلام بمراحل عدة انتهى في آخرها إلى عصر الانحطاط في القرن الثامن الهجري، والذي يوصف بالجمود والحرفية والعقم الفكري والعلمي منهجا ومضمونا، ولكن بملاحظة بعض المصنفات الكلامية بالمغرب الأوسط خلال هذا العصر يميز الناظر إليها نوع جدة وتميز لم تسبق في غيرها، ويتمثل ذلك في الإشارة إلى البعد العملي لعلم الكلام مع ختم المصنفات فيه بقسم للتصوف حيث كان هذا سمة المنظومات في ذلك العصر، وهو ما يهدف إلى التربية بعلم الكلام حيث يثمر استقرار معارفه في النفس حصول اليقين المفضي إلى ضبط السلوك بمحاسن الأخلاق التي تترجم صحة ما يتناوله من معارف عقدية وتعبر عن حسن أدائه لوظيفته التربوية Classification in theology has gone through several stages, that was ended in the era of decadence in the eighth century AH. Actually, that era was marked with stagnation, subjectivity, and intellectual and scientific sterility in both parts method and content. However, when observing some theological writings in the central Maghreb of this age we find some aspects of creativity and authenticity that makes them different from the previous works. That can be shown in the scientific dimension of theology, and the classification in mysticism presented at the end of their writings which aim to educate via theology, Therefore that leads to the incarnation of knowledge in souls which leads to create a strong faith which effects the behavior positively in both morals and education and that helps to do the educational function effectively.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.publisher- كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج.27 ، ع.3;ص.ص. 71 - 86-
dc.subjectالمغرب الأوسطen_US
dc.subjectعلم الكلامen_US
dc.subjectالعقيدةen_US
dc.subjectالأبعاد التٌّرويةen_US
dc.subjectالتٌصنيفen_US
dc.subjectcentral Maghreben_US
dc.subjecttheologyen_US
dc.subjectCreeden_US
dc.subjecteducational dimensionsen_US
dc.subjectclassificationen_US
dc.titleعناية علماء المغرب الأوسط بالأبعاد التّربويّة في مصنّفاتهم الكلاميّةen_US
dc.title.alternativeMiddle Maghreb scholars pay attention to the educational dimensions in their theological worksen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.