Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6256
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمريم, بوعافية-
dc.contributor.authorريمة, بوالريحان-
dc.date.accessioned2025-11-20T09:44:14Z-
dc.date.available2025-11-20T09:44:14Z-
dc.date.issued2024-03-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6256-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور القصص القرآني في التربية الحسنة، مع التنبيه إلى منهج القرآن الكريم في بث القيم والفضائل في النفوس، من خلال استنباط أهم المبادئ التربوية التي نستشفها من بعض قصص القرآن الكريم مثل قصة "امرأة عمران" وقصة "هاجر" وقصة "لقمان" عليهم السلام، مع بيان تطبيقاتها التربوية في حياة بني البشر عموما. وقد توصلنا من خلال هذا البحث إلى أن آيات القصص القرآني رسمت الطريق الأمثل في تربية النشء وبث القيم، حيث جمعت الكثير من المبادئ التربوية التي يحسن بالمربين اعتمادها في سبيل تربية ناجحة، باعتبارها أقوم منهج وأفضل سبيل يستطيع الطفل الاستمداد منه والأخذ به، للنجاح الدنيوي والأخروي. This study aims to highlight the role of Quranic stories in good upbringing, while emphasizing the methodology of the Quran in instilling values and virtues in souls, by deducing the most important educational principles that we can derive from some Quranic stories such as the story of "the family of Imran," the story of "Hagar," and the story of "Luqman" peace be upon them, along with explaining their educational applications in the lives of humans in general. Through this research, we have concluded that the verses of Quranic stories have outlined the optimal path in raising children and instilling values, as they have gathered many educational principles that educators should adopt for successful upbringing, considering it the best method and the best way for children to draw from and follow for success in both worldly and hereafter endeavors.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج.28، ع.2 (رت 76);ص.ص. 15-30-
dc.subjectالتربية الحسنةen_US
dc.subjectالطفلen_US
dc.subjectالقصص القرآنيen_US
dc.subjectGood upbringingen_US
dc.subjectchilden_US
dc.subjectQuranic storiesen_US
dc.titleمبادئ التربية الحسنة في ضوء نماذج من القصص القرآنيen_US
dc.title.alternativeThe Principles of Good Upbringing in Light of Examples from Quranic Storiesen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.