Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6259
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسعاد, قروج-
dc.contributor.authorصونيا, عواج-
dc.date.accessioned2025-11-20T10:28:22Z-
dc.date.available2025-11-20T10:28:22Z-
dc.date.issued2025-06-01-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6259-
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى معرفة مستوى الوعي الفونولوجي لدى التلاميذ زارعي القوقعة المدمجين في الأقسام الخاصة في المدارس الابتدائية، حيث تمثلت عينة الدراسة في ستة تلاميذ زارعي القوقعة السنة الرابعة والخامسة ابتدائي والمدمجين في كل من سطيف والعلمة، اعتمدت الباحثتان على المنهج الوصفي، وتم تطبيق اختبار الوعي الفونولوجي للتلاميذ المعاقين سمعيا الذي تم إعداده من قبل الباحثتان وقد توصلت الدراسة إلى أن التلاميذ زارعي القوقعة المدمجين يتميزون بمستويات مختلفة في مهارات الوعي الفونولوجي، أي يوجد تلاميذ يعانون من صعوبات في الوعي الفونولوجي ويوجد أيضا تلاميذ زارعي القوقعة يتميزون بقدرات جيدة في الوعي الفونولوجي كأقرانهم من التلاميذ ذوي السمع الطبيعي The study aimed to know the level of phonological awareness among cochlear implant students integrated in special sections in primary schools, where the study sample consisted of six cochlear implant students in the fourth and fifth year of primary school and integrated in both Setif and Alama, the two researchers adopted the descriptive method of case study method, and applied the phonological awareness test for hearing impaired students prepared by researchers. the study found that cochlear implant students are characterized by different levels in phonological awareness skills. That is, there are students with difficulties in phonological awareness and there are also cochlear implant students with good abilities in phonological awareness as their peers with normal hearing.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية أصول الدين - جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلاميةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 29، ع. 3;ص.ص. 644-656-
dc.subjectالصممen_US
dc.subjectالزرع القوقعيen_US
dc.subjectالوعي الفونولوجيen_US
dc.subjectالتلميذ الأصم المدمجen_US
dc.subjectDeafnessen_US
dc.subjectCochlear implanten_US
dc.subjectPhonological awarenessen_US
dc.subjectIntegrated Deaf studenten_US
dc.titleالوعي الفونولوجي عند التلاميذ زارعي القوقعة المدمجين في أقسام خاصة في المدارس الابتدائيةen_US
dc.title.alternativePhonological awareness implant students integrated into special classes in primary schoolsen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.