Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6267
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorنوال, بن علي-
dc.contributor.authorفوزية, ضو-
dc.date.accessioned2025-11-23T09:42:24Z-
dc.date.available2025-11-23T09:42:24Z-
dc.date.issued2025-06-01-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6267-
dc.description.abstractبعد التقويم البديل توجها حديثا في مجال التقويم التربوي، تسعى الأنظمة التعليمية في مختلف البدان إلى تعميم تطبيقه داخل المدارس؛ لما له من أهمية كبيرة تجعل المعلم يقيس شخصية المتعلم من مختلف النواحي، ويستخدم استراتيجيات جديدة مختلفة عن التي يستخدمها التقويم التقليدي، والتي تساهم في تجويد العملية التعلمية؛ ولكن تطبيقه على أرض الواقع في المؤسسات التربوية باختلاف المراحل التعليمية ابتدائي - متوسط - ثانوي) تصادفه بعض المعيقات، نظرا للإمكانيات التي يتطلبها، وذلك ما يستدعي من كل المهتمين بالشأن التربوي أن يكونوا على اطلاع ودراية بهذا النوع من التقويم، وعليه جاءت الدراسة الحالية بهدف تسليط الضوء على التقويم البديل وإبراز دوره الفعال في تحسين العملية التعليمية، إذ تم توضيح أهم استراتيجياته ومراحلها المتنوعة، والتطرق إلى معوقات تطبيقه بصفة عامة وفي المنظومة التربوية الجزائرية بصفة خاصة، وتقديم حلول ناجعة للتغلب عليها Alternative assessment is a modern trend in the field of educational assessment. Educational systems in various countries seek to generalize its application within schools; because of its great importance that makes the teacher measure the learner's personality from various aspects, and uses new strategies different from those used by traditional assessment, which contribute to improving the learning process; but its application on the ground in educational institutions at different educational levels (primary - intermediate - secondary) encounters some obstacles; due to the capabilities it requires; This requires all those interested in educational affairs to be informed and knowledgeable about this type of assessment. Accordingly, the current study came with the aim of shedding light on alternative assessment and highlighting its effective role in improving the educational process, clarifying its most important strategies and its various stages, addressing the obstacles to its application in general and in the Algerian educational system in particular, If it is done providing effective solutions to overcome them.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية أصول الدين - جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلاميةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 29، ع. 3;ص.ص.627-643-
dc.subjectالتقويم البديلen_US
dc.subjectاستراتيجياتen_US
dc.subjectالعملية التعليميةen_US
dc.subjectمعوقاتen_US
dc.subjectAlternative assessmenten_US
dc.subjectstrategiesen_US
dc.subjecteducational processen_US
dc.subjectobstaclesen_US
dc.titleانعكاسات التقويم البديل على العملية التعليمية في المدارسen_US
dc.title.alternativeImplications of alternative assessment on the educational processen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
إنعكاسات-التقويم-البديل-على-العملية-التعليمية.pdf1,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.