Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6277
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorرشيد, العامري-
dc.date.accessioned2025-11-24T07:38:21Z-
dc.date.available2025-11-24T07:38:21Z-
dc.date.issued2023-03-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112 - 4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6277-
dc.description.abstractتسعى هذه الدراسة إلى الاقتراب من عوالم الشاعر الجزائري حسن دواس من خلال دراسة تحليلية المجموعة أناشيد أهازيج الفرح" الموجهة للأطفال، محاولة منا لاكتشاف طبيعة القيم التي تتشكل منها هذه التجربة الإبداعية، وبيان أهم الأساليب التربوية المقترحة لتنمية هذه القيم الأصيلة، وغرسها في نفوس الأطفال. ولتحقيق هذا المسعى كان لابد من طرح إشكالية رئيسية حول طبيعة هذه المنظومة القيمية التي تتشكل منها هذه الأناشيد. وجاءت أهمية هذه الدراسة من أهمية أناشيد الطفولة، وثراء تجربة الشاعر باستنادها المنظومة من القيم الأصيلة لتكون خاتمة ذلك كله طائفة من النتائج لعل أبرزها أن الشاعر قدم منظومة من القيم المتنوعة، في قالب فني، شيق و مميز، حاول من خلاله تأكيد الإخلاص لنهج الكتابة الموجهة للأطفال، من حيث التزامه بروح النص الشعري الموجه للطفل على المستويين الفني والموضوعاتي. كما بين الأهداف الوطنية و التعليمية والتربوية و التنشئة الثقافية المعرفية للأطفال This study seeks to get close to the worlds of the Algerian poet Ahcene Douas, through an analytical study of the collection of "songs of Joy" written for children, an attempt to discover the nature of the values that make up this creative experience, and to clarify the most important proposed educational methods for the development of these Authentic values And instilled it in the children's souls. In order to achieve this endeavour, it was necessary to raise a major problem about the nature of this value system that constitutes these songs. And another branch of it about the extent to which this creative achievement is able to instill various authentic values in the hearts of children. The importance of this study came from the importance of childhood songs, and the richness of the poet's experience based on a system of authentic values. The conclusion of all of this would be a set of results, perhaps the most prominent of which is that the poet presented a system of various values, in an artistic, interesting and distinctive form, through which he tried to confirm the sincerity of the approach to writing for children, in terms of his commitment to the spirit of the poetic text oriented to the child at the technical and thematic levels. Between the national, educational and educational goals and the cultural and cognitive upbringing of children.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.publisher- كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج.27 ، ع.3;ص.ص. 385 - 401-
dc.subjectمنظومةen_US
dc.subjectالقيمen_US
dc.subjectأناشيد الأطفالen_US
dc.subjectأهازيج الفرحen_US
dc.subjectحسن دواسen_US
dc.subjectThe systemen_US
dc.subjectvaluesen_US
dc.subjectchildren's songsen_US
dc.subjectsong of Joyen_US
dc.subjectAhcene Douasen_US
dc.titleمنظومة القيم في أناشيد الأطفال" أهازيج الفرح" للشاعر الجزائري حسن دواسen_US
dc.title.alternativeThe system of values in children's songs "song of Joy" by the Algerian poet Ahcene Douasen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.