Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6306
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorفوال, إيمان-
dc.date.accessioned2025-11-26T10:25:25Z-
dc.date.available2025-11-26T10:25:25Z-
dc.date.issued2025-06-01-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6306-
dc.description.abstractتتناول هذه الورقة البحثية صورة الإسلام والمسلمين في الصناعة السينمائية الغربية المروجة المجتمع الميم، وعليه حددنا الإطار المفاهيمي ووضحنا مختلف الهويات التي يتكون منها مجتمع الميم. كما أشرنا إلى العوامل التي دفعت بالصناعة السينمائية إلى إقحام المسلمين في مجتمع الميم رغم موقفهم والدين الإسلامي من ذلك، ومن بين هذه الدوافع تناولنا هيمنة الصناعات الثقافية الغربية، إسلاموفوبيا ما بعد 11 سبتمبر، التفاعل مع حركات ومنظمات حقوق الإنسان، موقف الإسلام والمسلمين من المثلية الجنسية. كما وقفنا عند بعض المسلسلات والأفلام الغربية التي مثلت المسلم كعنصر من عناصر مجتمع الميم. ومن بين أبرز النتائج المتوصل إليها أن السينما الغريبة تهدف إلى تشكيل وتوجيه الرأي العام نحو تقبل المثلية الجنسية الدول الغربية مثل أمريكا إسبانيا وفرنسا أماكن آمنة للمثليين الجنسيين من الأقليات مثل المسلمين على عكس بلدانهم الأصلية، كما جاء في الأفلام والمسلسلات الغربية أن المسلم حر في اختيار توجهه الجنسي ولا يحق لأي سلطة دينية كانت أو تربوية التدخل في ذلك This paper deals with the image of Islam and Muslims in the Western film industry promoting the LGBT community. After defining the concepts of the study, especially the concept of the LGBT community and clarifying the various elements that constitute it, we pointed out the factors that led the film industry to include Muslims in the LGBT community despite their position and the Islamic religion on this matter, including the dominance of Western cultural industries, post-9/11 Islamophobia, interaction with human rights movements and organizations, and the position of Islam and Muslims on homosexuality. We also commented on some Western series and films that represented Muslims as LGBTI people. Among the most prominent findings are that exotic cinema aims to shape and direct public opinion towards accepting homosexuality; Western countries such as America, Spain and France are safe places for homosexual Muslims, unlike their countries of origin; Western films and series state that Muslims are free to choose their sexual orientation and that no religious or educational authority has the right to interfere in this...en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية أصول الدين - جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلاميةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 29، ع. 3;ص.ص. 334-346-
dc.subjectالصناعة السينمائيةen_US
dc.subjectمجتمع الميمen_US
dc.subjectFilm Industryen_US
dc.subjectLGBTQ+en_US
dc.titleصورة الإسلام والمسلمين في الصّناعة السّينمائية الغربية المروجة لمجتمع الميمen_US
dc.title.alternativeThe image of Islam and muslims in the western film industry promoting the LGBT societyen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.