Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6351
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعبد النبي, مرزاقة-
dc.contributor.authorمحمد, حجازي-
dc.date.accessioned2025-11-27T13:58:21Z-
dc.date.available2025-11-27T13:58:21Z-
dc.date.issued2024-03-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6351-
dc.description.abstractإن مقياس التفاضل الحقيقي بين الأمم والشعوب هو جودة أنظمتها التربوية، فقد أثبتت التجارب الميدانية أن المعيار الأساس الذي يقاس به تطور المجتمعات البشرية هو مستوى النجاح الذي تحققه في مجالات التربية والتعليم، لأن العملية التعليمية شكل من أشكال تنظيم الحياة المدرسية، وجزء من الحركة الثقافية والحضارية للمجتمع، يتطلب ذلك نظاما تعليميا لا ينحصر في التحصيل المعرفي واستقبال المعلومات وتخزينها، بل توظيف المعارف النظرية، وتنمية قدرات التعلم والإبداع لدى المتعلم. وقد اتجهت المدرسة الجزائرية إلى تبني المقاربة بالكفاءات التي اتخذت من المقاربة النصية أهم أسسها وتعني أن يتخذ النص الأدبي محوراً تدور حوله جميع الأنشطة اللغوية والنحوية والعروضية، ويعد علم العروض من الروافد المهمة المتصلة بالنص الأدبي الموجه لمتعلمي الشعب الأدبية في التعليم الثانوي، لأن معرفته تعين على فهم الشعر العربي الموزون المقفى وقراءته قراءة صحيحة، والتمييز بين فاسده وصحيحه، لذلك فإن أهمية علم العروض والإلمام بأصوله وقوانينه وكتابته العروضية وعلله وزحافاته ضرورية لمتعلم المرحلة الثانوية. The measure of the true difference between nations and peoples is the quality of their educational systems. Field experiences have proven that the basic criterion by which the development of human societies is measured is the level of success they achieve in the fields of education, because the educational process is a form of organizing school life, and part of the cultural and civilizational movement of society. This requires an educational system that is not limited to cognitive acquisition and receiving and storing information, but rather employing theoretical knowledge and developing the learner’s learning and creativity abilities. The Algerian school has tended to adopt the competency approach, which took the textual approach as its most important foundation, which means that the literary text should be an axis around which all linguistic, grammatical, and prosody activities revolve. Prosody is one of the important tributaries related to the literary text directed to learners of literary subjects in secondary education, because knowing it helps To understand metered and rhymed Arabic poetry, read it correctly, and distinguish between corrupt and correct poetry. Therefore, the importance of prosody and familiarity with its origins, laws, prosodic writing, and its causes and deviations are necessary for the secondary level learner.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.publisherكلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج.28، ع.2 (رت 76);ص.ص. 542-558-
dc.subjectتعليمية العروضen_US
dc.subjectالمرحلة الثانويةen_US
dc.subjectالمقاربة النصيةen_US
dc.subjectالمقاربة بالكفاءاتen_US
dc.subjectteaching presentationsen_US
dc.subjectsecondary stageen_US
dc.subjecttextual approachen_US
dc.subjectcompetencies approachen_US
dc.titleواقع تعليمية العروض العربي في منهاج التعليم الثانوي منهاج السنة الأولى جذع مشترك آداب أنموذجاen_US
dc.title.alternativeThe reality of teaching Arabic performances in the secondary education curriculum, the first year curriculum, etiquette as a modelen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.