Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6407
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمحمد, بن طولة-
dc.contributor.authorفتيحة, شيخ-
dc.date.accessioned2025-11-30T13:55:11Z-
dc.date.available2025-11-30T13:55:11Z-
dc.date.issued2022-01-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112 - 4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6407-
dc.description.abstractإن ما حققته جمعية العلماء المسلمين من نجاح أثناء حقبة الاستعمار الفرنسي في فرض التعليم العربي والإسلامي وإثبات الهوية الوطنية لم يكن من فراغ أو بلمسة سحرية، وإنما كان يجهد حثيث وتقديم النفس والنفيس من أجل تحقيق الأهداف المرسومة والنهوض بالجيل عن طريق التربية والتعليم الوطني دون الاستعماري، حيث نجد من بين هؤلاء الذين كتبوا تاريخ المدرسة الجزائرية الشيخ البشير الإبراهيمي الذي كان بمثابة فيلسوف الجمعية ومنظرها، فبالرغم ما كتب عن هذا المفكر إلا انه لم يتم إنصافه حقه من الدراسة لحد الآن، ذلك لأنه يعتبر منظر حقيقي لإشكالية التربية والتعليم في الجزائر، فالمنهج التربوي الذي رسمه الإبراهيمي له فلسفة خاصة نابعة من ظروف وبيئة المجتمع الجزائري وهويته ولغته ودينه، فكان منهجا يشمل جميع أطراف عملية التربية والتعليم، فوضع شروط وصفات المعلم الناجح، ثم شروط وصفات المتعلم النجيب، وكذا ذكر وتبيان وأهمية التنوع في المواد العلمية المدروسة، فهو يرى أنه لكي يعرف العالم الشخص، فعلى الشخص أن يعرف نفسه أولا، فان جهلها جهله العالم كله The success of the Association of Muslim Scholars during the French colonial era in imposing Arab and Islamic education and establishing national identity was not out of thin air or with a magic touch, Rather, it was with vigorous effort and self-introduction and preciousness in order to achieve the goals set and advance the generation through national education without colonialism, Where we find among those who wrote the history of the Algerian school, Sheikh Bashir Brahimi, who was a philosopher and theoretician of the association, Despite what was written about this thinker, his right to study has not been done so far, This is because it is considered a true view of the problem of education in Algeria, The educational curriculum that Brahimi drew has a special philosophy stemming from the circumstances and environment of Algerian society, its identity, language and religion, It was a curriculum that included all parties to the education process, So setting the conditions and qualities of a successful teacher, then the conditions and qualities of the successful learner, As well as mentioning and demonstrating the importance of diversity in the studied scientific materials, as they see it so that the world knows the person, For a person to know himself first, If her ignorance is ignorance of the whole world.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.publisher- كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج.26 ، ع.1 ، رت.63;ص.ص. 239 - 248-
dc.subjectالمدرسةen_US
dc.subjectالمعلمen_US
dc.subjectالمتعلمen_US
dc.subjectالمادة العلميةen_US
dc.subjectالمنهجen_US
dc.subjectSchoolen_US
dc.subjectteacheren_US
dc.subjectlearneren_US
dc.subjectscientific subjecten_US
dc.subjectcurriculumen_US
dc.titleالشيخ البشير الإبراهيمي وفلسفته في التربية والتعليمen_US
dc.title.alternativeSheikh Al-Bashir Al-Ibrahimi and his philosophy in educationen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.