Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6410
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorنادية, بوجلال-
dc.date.accessioned2025-11-30T14:34:28Z-
dc.date.available2025-11-30T14:34:28Z-
dc.date.issued2022-01-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112 - 4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6410-
dc.description.abstractيستدعي البحث في موضوع المرأة مهما كان زمانه العودة الى ماضيها، فحاضرها لا يمكن أن يكون بمنأى عن تاريخها، وما وضعها الراهن إلا انعكاس الوضع ماض ساهم في ترسيخه الفلاسفة والمفكرون والساسة والمشرعون. والخوض في مسالة المرأة حاليا على ما تتوفر عليه العلوم من مناهج واليات يحتم حفرا جينيالوجيا بالعودة الى الحضارة الاغريقية القديمة باعتبارها مرجعية غربية وباعتبارها المرأة النموذج الذي كثيرا ما يستشهد به كمتفرد تاريخي للتهميش والاقصاء يساهم في كشف المسكوت عنه واعادة ترتيب العلاقة بين المرأة والرجل. لقد اختزل الارث الانساني في الرجل وحده اكده النص الفلسفي تواطأ معه النص التاريخي وقننه المشرع. اننا أمام استشكال يبتغي ايضاحا لعلاقة واقع بعقل، المرأة فيه تحتل مرتبة دنيا. فهل هذا الواقع هو الذي فرض على الفيلسوف تبريرا له أم أن الفيلسوف هو الذي أسس لوضعها ومكانتها في المدينة الاغريقية؟ The research in the topic of the woman, regardless its time, requires going back to her past. As her present wouldn’t be without her history and her present situation is nothing but a reflection of a past one which was sustained by the contribution of philosophers, politicians and legislators. Dealing with the issue of the woman in the present time by relying on the carricul and means provided by science necessitates referring to the ancient Greek civilization as it is an occidental reference. This civilization also used to consider the woman as historical model of marginalization and neglect and this helps in revealing what was hidden and rearranging the relation between the man and the woman. The human heritage has been limited to the man. A has been confirmed by the philosophical texts long with historical one and was legalized by the legislator. We are in front of an issue that needs the clafication of the relation between a reality and a mind in which the woman occupies a very low position. So, is it this reality that has obliged the philosopher to justify it or is it the philosopher himself that has set and defined the position of the woman in the Greek city?en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.publisher- كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج.26 ، ع.1 ، رت.63;ص.ص. 628 - 641-
dc.subjectالمرأةen_US
dc.subjectجينيالوجياen_US
dc.subjectالحضارة الإغريقيةen_US
dc.subjectالمسكوت عنهen_US
dc.subjectالمدينة الإغريقيةen_US
dc.subjectwomanen_US
dc.subjectGenealogyen_US
dc.subjectGreek civilizationen_US
dc.subjectSilent about iten_US
dc.subjectGreek cityen_US
dc.titleالمرأة اليونانية بين المركز والهامشen_US
dc.title.alternativeGreek women between center and marginen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
المرأة-اليونانية-بين-المركز-والهامش.pdf1,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.