Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6417
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorلزهر, مساعدية-
dc.date.accessioned2025-12-01T08:14:34Z-
dc.date.available2025-12-01T08:14:34Z-
dc.date.issued2022-01-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112 - 4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6417-
dc.description.abstractلما كان الأديب والناقد الغربي- بالمفهوم الاقتصادي إن صح التعبير- هو المسيطر على وسائل الانتاج الأدبي والنقدي كان الأديب والناقد العربي فقط مستهلكا بامتياز ،ولما كان كذلك فقد انصرف فقط يحذو حذوه ،ويتبنى أزمات وحلول ليست وليدة مشكلاته ،إنما غيابه عن الركب هو الذي جعله يجتر ما أنتجه الآخرون ،ويستعمل أدواتهم وطرقهم ومناهجهم لمعالجة النصوص وقراءتها وممارسة الطقوس عليها ،فكان حظه من المنهج ما خلفه له الغربي عبر مراحل وحقب زمنية تغيرت وفقها زاوية النظر الى العمل ،وتقلبت وفق الأهواء أحيانا وأحايين أخرى أجبر قصورها على مغادرتها إلى أخرى أو جمعها إليها ، فكان لابد من تتبع تغيرات النظرة إلى المنهج النقدي العربي بتتبع تغيراتها عند صاحبها الأصلي والأول. فكان العمر المنهجي الحديث ينطوي على ثلاث محطات: محطة المؤلف، وتمثلت في نقد القرن التاسع عشر(التاريخي ،النفسي الاجتماعي ) ثم محطة النص التي جسدها النقد البنائي في الستينات من القرن العشرين ،و أخيرا محطة (القارئ) أو (المتلقي)في السبعينات. وسوف تسعى الورقة البحثية إلى التعرض- ولو باقتضاب- إلى أهم هذه المحطات والمراحل الكبرى التي مر بها النقد الأدبي When the Western critic and writer, in the economic sense, was dominant over the means of literary and critical output, the Arab writer and critic was only the consumer par excellence. And since he was so, he was just following the steps of the Western writer and critic by dealing with crises and finding solutions for problems that are not really his own. His absence from the scene is what makes him cud what is produced by others. It also makes him use their tools and methods to read the texts. Thus, the methodology that he owns is that which the Western critic and writer leaves for him through different epochs. It becomes important to follow the changes of perspectives towards Arab literary approach by following its changes in its first and original sources. Hence, the recent methodological age consists of three stages. The first is the epoch of the author which is 19th century criticism (historical, psychoanalytical, and social). The second is the epoch of the text which is exemplified by structuralism in the 1960s. The third epoch is that of the reader (or the receiver) in the 1990s. So, this paper tries to deal with all these stages of literary criticism.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.publisher- كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج.26 ، ع.1 ، رت.63;ص.ص. 436- 442-
dc.subjectالنقدen_US
dc.subjectالقارئen_US
dc.subjectالنصen_US
dc.subjectالمؤلفen_US
dc.subjectcriticismen_US
dc.subjectthe readeren_US
dc.subjectthe texten_US
dc.subjectthe authoren_US
dc.titleتبعية الفكر النقدي العربي للنموذج الغربيen_US
dc.title.alternativeThe dependence of Arab critical thought on the Western modelen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تبعية-الفكر-النقدي-العربي-للنموذج-الغربي..pdf970,94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.