Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6453
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمحمد, مقدم-
dc.contributor.authorصديق, رباحي-
dc.date.accessioned2025-12-02T12:44:09Z-
dc.date.available2025-12-02T12:44:09Z-
dc.date.issued2023-09-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6453-
dc.description.abstractحفظا للسند الصحيح للقراءة القرآنية، وضع العلماء ضوابط دقيقة في قبولها، وفي تمييز ما تثبت به صحة، وقد جاء هذا بعد تفرق القراء في الأمصار وكثرة الرواة، لذلك كان الاتفاق على ضابط تثبت به أمرا حكيما، وقد مرّ هذا الضابط بمراحل، ودار حوله الخلاف حتى استقر على شروط ثلاثة، اتفق العلماء في اثنين منهما موافقة الرسم العثماني، موافقة اللغة العربية واختلفوا في الثالث، أي الرواية عن رسول الله صلى الله عليه وسلم، فمنهم من اشترط فيها التواتر من أول السند إلى منتهاه، ومنهم من اكتفى بصحته مع الاستفاضة والشهرة في هذا السياق، يتأسس موضوعنا من خلال منهج النقل والتحليل؛ أي النقل عما رأه علماء القراءة في المسألة، والتحليل من خلال مقارنة تلك الآراء. وقد خلصت الدراسة إلى أن القرآن الكريم ثبت قطعا بالتواتر كما قرر واتفق العلماء، وقد سار كثير منهم على أن جل القرآن ثبت به.In order to preserve the correct Qur’anic reading narration, scholars of readings set precise and precise controls in accepting the Qur’anic reading, and in distinguishing what proves its validity. This came after the dispersal of readers in the regions, a large number of narrators, so the agreement on a rule that proves its authenticity was a wise matter. This rule went through stages, and some disagreement revolved around him until the matter settled on three pillars. The scholars agreed on two of them and differed on the obligation of the third, namely; the agreement of the Ottoman drawing. Even if it is a possibility, the agreement of the Arabic language in one aspect of grammar; The correct narration from the Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, and this is what they differed about. Some of them stipulated in that the frequency from the beginning of the bond to its end, and some of them were satisfied with the validity of the bond with the elaboration and fame .In this context, the subject is established through the analytical approach. That is the transmission of what the reading scholars see in the matter, and the analysis by comparing those opinions. The study concluded that the Holy Qur’an was definitely proven by the frequency as decided and agreed upon by the majority of scholars, and with it was proven All of the Qur'an.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة الأمير عبد القادر، كلية أصول الدين- قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 27، ع. 5;ص.ص.1-14-
dc.subjectتواترen_US
dc.subjectقرآن كريمen_US
dc.subjectقراءات قرآنيةen_US
dc.subjectشروط صحة القراءةen_US
dc.subjectHoly Quranen_US
dc.subjectfrequencyen_US
dc.subjectconditions for validity of readingen_US
dc.subjectQuranic readingsen_US
dc.titleالتّواتر في القراءة القرآنية ومذاهب العلماء فيه: دارسة تحميميةen_US
dc.title.alternativeThe condition of frequency in the Qur’anic reading and the doctrines of scholars in it An analytical studyen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.