Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6483
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorنصيرة, بليليطة-
dc.date.accessioned2025-12-03T19:43:53Z-
dc.date.available2025-12-03T19:43:53Z-
dc.date.issued2025-03-22-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6483-
dc.description.abstractيسعى هذا المقال إلى محاولة استنطاق صورة الثورة التّحريريّة الجزائريّة من خلال النصوص الأدبيّة الواردة في كتاب اللّغة الع ربيّة وآدابها الموجّه للسنة الثالثة ثانوي، وتبيان تضحيات ومقاومة الشعب الجزائري وبطولاته العظيمة، كما يهدف إلى مقاربة مدى نجاعة هذه النصوص المختارة في تقديم صورة الثورة بكلِّّ حقائقها وأبعادها التربوية وإشكالاتها المختلفة، التي من شأنها أن تقوِّّي اعتزاز التلميذ الجزائري بوطنيته، وفخره بهويته. ونظرا لأنّ الحديث عن موضوع "تجلِّّيات صورة الثورة التّحريريّة في النّصِّّ الأدبي من خلال الكتاب المدرسي الجزائ ري الموجّه للسنة الثالثة ثانوي" من الموضوعات المتشعبة العناصر، فسنحاول جمع شتات هذا الموضوع وعرض دلالاته للحكم على مدى نجاح الكتاب المدرسي في تعزيز قيم المواطنة وترسيخ الثوابت الوطنية. This article aims to analyze the depiction of the Algerian Liberation Revolution in the literary texts included in the Arabic Language and Literature textbook for third-year secondary students. It examines how these texts portray the sacrifices, resistance, and extraordinary heroism of the Algerian people. Additionally, the study seeks to assess the effectiveness of the selected texts in presenting the revolution in its full historical truth, educational dimensions, and various complexities. The article also investigates the extent to which these texts strengthen Algerian students' sense of national pride and identity. Given the multifaceted nature of the topic, “Representations of the Liberation Revolution in Literary Texts in the Algerian Textbook for Third-Year Secondary Students,” this study seeks to organize and interpret the various aspects of the subject. It evaluates the meanings conveyed by the texts to determine the success of the textbook in fostering civic values and reinforcing national identity.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.publisherكلية أصول الدين جامعة الامير عبد القادر للعلوم الإسلامية قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 29، ع 02;ص.ص 644-658-
dc.subjectالثورة التّحريريّةen_US
dc.subjectالنّصِّّ الأدبيen_US
dc.subjectالكتاب المدرسيen_US
dc.subjectالطور الثانويen_US
dc.subjectAlgerian Liberation Revolutionen_US
dc.subjectliterary textsen_US
dc.subjecttextbooken_US
dc.subjectsecondary educationen_US
dc.titleتجلِّّيات صورة الثورة التّحريريّة الجزائريّة في النّصِّّ الأدبي من خلال الكتاب المدرسي الجزائري الموجّه للسنة الثالثة ثانويen_US
dc.title.alternativeRepresentations of the Algerian Liberation Revolution in Literary Texts: An Analysis of the Arabic Language and Literature Textbook for Third-Year Secondary Studentsen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.