Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6483Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | نصيرة, بليليطة | - |
| dc.date.accessioned | 2025-12-03T19:43:53Z | - |
| dc.date.available | 2025-12-03T19:43:53Z | - |
| dc.date.issued | 2025-03-22 | - |
| dc.identifier.citation | مقال منشور في مجلة المعيار | en_US |
| dc.identifier.issn | 1112-4377 | - |
| dc.identifier.uri | http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6483 | - |
| dc.description.abstract | يسعى هذا المقال إلى محاولة استنطاق صورة الثورة التّحريريّة الجزائريّة من خلال النصوص الأدبيّة الواردة في كتاب اللّغة الع ربيّة وآدابها الموجّه للسنة الثالثة ثانوي، وتبيان تضحيات ومقاومة الشعب الجزائري وبطولاته العظيمة، كما يهدف إلى مقاربة مدى نجاعة هذه النصوص المختارة في تقديم صورة الثورة بكلِّّ حقائقها وأبعادها التربوية وإشكالاتها المختلفة، التي من شأنها أن تقوِّّي اعتزاز التلميذ الجزائري بوطنيته، وفخره بهويته. ونظرا لأنّ الحديث عن موضوع "تجلِّّيات صورة الثورة التّحريريّة في النّصِّّ الأدبي من خلال الكتاب المدرسي الجزائ ري الموجّه للسنة الثالثة ثانوي" من الموضوعات المتشعبة العناصر، فسنحاول جمع شتات هذا الموضوع وعرض دلالاته للحكم على مدى نجاح الكتاب المدرسي في تعزيز قيم المواطنة وترسيخ الثوابت الوطنية. This article aims to analyze the depiction of the Algerian Liberation Revolution in the literary texts included in the Arabic Language and Literature textbook for third-year secondary students. It examines how these texts portray the sacrifices, resistance, and extraordinary heroism of the Algerian people. Additionally, the study seeks to assess the effectiveness of the selected texts in presenting the revolution in its full historical truth, educational dimensions, and various complexities. The article also investigates the extent to which these texts strengthen Algerian students' sense of national pride and identity. Given the multifaceted nature of the topic, “Representations of the Liberation Revolution in Literary Texts in the Algerian Textbook for Third-Year Secondary Students,” this study seeks to organize and interpret the various aspects of the subject. It evaluates the meanings conveyed by the texts to determine the success of the textbook in fostering civic values and reinforcing national identity. | en_US |
| dc.description.sponsorship | كلية أصول الدين | en_US |
| dc.publisher | كلية أصول الدين جامعة الامير عبد القادر للعلوم الإسلامية قسنطينة | en_US |
| dc.relation.ispartofseries | مج. 29، ع 02;ص.ص 644-658 | - |
| dc.subject | الثورة التّحريريّة | en_US |
| dc.subject | النّصِّّ الأدبي | en_US |
| dc.subject | الكتاب المدرسي | en_US |
| dc.subject | الطور الثانوي | en_US |
| dc.subject | Algerian Liberation Revolution | en_US |
| dc.subject | literary texts | en_US |
| dc.subject | textbook | en_US |
| dc.subject | secondary education | en_US |
| dc.title | تجلِّّيات صورة الثورة التّحريريّة الجزائريّة في النّصِّّ الأدبي من خلال الكتاب المدرسي الجزائري الموجّه للسنة الثالثة ثانوي | en_US |
| dc.title.alternative | Representations of the Algerian Liberation Revolution in Literary Texts: An Analysis of the Arabic Language and Literature Textbook for Third-Year Secondary Students | en_US |
| dc.type | Article | en_US |
| Appears in Collections: | مجلة المعيار | |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| تجلِّيات-صورة-الثورة-التّحريريّة-الجزائريّة-في-النّصِّ-الأدبي-من-خلال-الكتاب-المدرسي-الجزائري-الموجّه-للسنة-الثالثة-ثانوي.pdf | 1,2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.