Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6495
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorشيطر, عيشوش-
dc.contributor.authorشريفة, بن غذفة-
dc.date.accessioned2025-12-04T07:48:20Z-
dc.date.available2025-12-04T07:48:20Z-
dc.date.issued2022-01-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112 - 4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6495-
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على مصادر تكوين مفهوم الانضباط المدرسي لدى المراهق في مرحلة التعليم المتوسط وترتيبها من حيث الأهمية. طبق استبيان مكون من ستة أبعاد مثلتها 87 عبارة على عينة مكونة من 376 تلميذ، وبإتباع خطوات المنهج الوصفي توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: العولمة ووسائل التواصل التكنولوجية جاءت في المرتبة الأولى القيم الدينية في الترتيب الثاني، المؤسسة التعليمية في الترتيب الثالث، احتياجات المراهق في الترتيب الرابع ، أما الأسرة فقد كان ترتيبها الخامس، في حين أن جماعة الرفاق كانت في الترتيب السادس والأخير The study aimed to identify the sources of forming concept of school discipline among Adolescent in middle school, and arranged in order of importance. a questionnaire consisting of six dimensions represented by 87 items was Applied to 376 pupils. By following the descriptive approach steps, the study reached the following results: globalization and technological means of communication came in the first, followed by religious values in the second, The educational institution was ranked third; the adolescent needs ranked fourth, the family was ranked fifth and finally the sixth was the friends group.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.publisher- كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج.26 ، ع.1 ، رت.63;ص.ص. 758 - 775-
dc.subjectمصادر تكوين المفهومen_US
dc.subjectالانضباط المدرسيen_US
dc.subjectالمراهقen_US
dc.subjectمرحلة التعليم المتوسطen_US
dc.subjectconcept formation sourcesen_US
dc.subjectschool disciplineen_US
dc.subjectadolescenten_US
dc.subjectmiddle schoolen_US
dc.titleمصادر تكوين مفهوم الانضباط المدرسي لدى المراهق في مرحلة التعليم المتوسطen_US
dc.title.alternativeConcept formation sources of school discipline among middle school pupilsen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.