Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/3793
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorحاجي, صديق-
dc.date.accessioned2025-01-23T09:51:55Z-
dc.date.available2025-01-23T09:51:55Z-
dc.date.issued2018-06-10-
dc.identifier.urihttp://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/3793-
dc.description.abstractتكشف صفحات هذا المقال عن تجلّيات مظاهر التّشكيل الفنّي، " في ديوان تغريبة جعفرالطيّار" للشّاعر يوسف وغليسي، من خلال اختيار بعض النّماذج النّصّيّة وتحليلها، بغية الوقوف على جانب مهمّ من رؤيته الإبداعيّة التّي تضمّنت وعي الشّاعر بخصوصيّة الخطاب الشّعري، وأثره في المتلقّي، بِمَا يعكس مدى قناعته بأنّ الشّعر ليس مجرّد أفكار ومشاعر، أو رصف كلمات، وإنّما هو في المقام الأوّل موهبةٌ وإبداعٌ لغويّ، ورسالةٌ سامية، وصياغة فنّية خاصّة، لها القدرة على الإيحاء والتّعبير، والإمتاع والتّأثير. وهو ما تسعى هذه الدراسة إلى محاولة الكشف عنه، من خلال التّركيز على بعض الظّواهر الفنّيّة والأسلوبيّة الكامنة في إبداعه الشّعري، وكيفيّة اشتغالها عند الشّاعر يوسف وغليسي، مشفوعة بالأمثلة والشّواهد التّطبيقيّة. وتحقيقا لهذه الغاية، اقتضت طبيعة الموضوع، ومنهج دراسته أن تعتمد المنهج الوصفي والمنهج التحليليّ، لتَخْلُصَ إلى خاتمة تضمّنت عرْضًا مُجْمَلا لأهمّ النّتائج التّي تمّ التّوصّل إليها. Abstract This paper discloses the manifestations of artistic variation in Youcef Ouaghlici’s complete poems ‘Taghribat Djaafar Ettayar’. This is achieved through selecting some samples of texts and analysing them in order to spot a significant aspect of the poet’s creative vision which includes his consciousness of the specificity of poetic discourse and its impact on the receiver. This reflects the extent of his conviction that poetry is far more than simple ideas and feelings or just mere alignment of words. It reflects his belief that poetry is, in the first place, a hobby, linguistic creativity, a noble message and a special artistic composition which has the power to inspire, to express, to entertain and to influence. The study emphasizes some artistic and stylistic features underlying the work of Youcef Ouaghlici, supported with examples and practical instances. The methodology that has been used in writing this paper is both descriptive and analytical. The work concludes with an overall review of the achieved results.en_US
dc.description.sponsorshipجامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلاميةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلاميةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 32,ع. 1;-
dc.subjectالتشكيل الفنيen_US
dc.subjectالجمالen_US
dc.subjectيوسف وغليسيen_US
dc.subjectجعفر الطيارen_US
dc.subjectتقنية القناعen_US
dc.subjectالتناص والتكرارen_US
dc.subjectالإيقاعen_US
dc.titleمظاهر التّشكيل الفنّي في ديوان"تغريبة جعفر الطيّار" للشّاعر يوسف وغليسيen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة جامعة الأمير عبد القادر

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A576.pdf6,46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.