Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/4534
Title: دوافع التعليم عن بعد وإمكانات تكييفه في السياقات المحلية مسألة تتجاوز منطق الطوارئ
Other Titles: Distance Education’s Motivations Of Appearance And Possibilities Of Adaptation To Local Contexts: An Issue Of Concern Beyond Emergencies
Authors: شللي, ماجدة
Keywords: التعليم عن بعد
الدوافع
السياق المحلي
التكييف
Issue Date: 4-يون-2023
Publisher: جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية
Series/Report no.: مج. 37,ع. 1;
Abstract: تعتبر مناهج التعليم عن بعد شكلا من أشكال التعليم أعد لتلبية احتياجات طلبة دوي التزامات تحد من قدرتهم على الالتحاق بمقاعد الدراسة في المناهج التقليدية. سنحاول في هده الورقة البحثية تتبع أسباب ظهور و تطور هدا النوع من التعليم . وسنتطرق إلى تطور هدا النوع من التعليم في الدول المتقدمة، كما سنتطرق إلى جهود نقل التجربة إلى الدول النامية بالتركيز على نقطة جوهرية ألا وهي اختلاف السياق. أما الأهم في نظرنا فهو محاولة قراءة وتفسير هده المعلومات التاريخية للوصول إلى أرضيات استثمار للتعليم عن بعد في السياقات المحلية، باستعمال المقاربة الوصفية التحليلية. و قد توصلت النتائج إلى أن اختلاف الدوافع والسياقات ينتج أفاقا مختلفة للتكييف والاستثمار، وأن مسألة التعليم عن بعد مسألة تتجاوز منطق الطوارئ.Distance education program formats are generally designed to serve students having other commitments that limited their ability to take classes in the traditional education program formats. This conceptual paper traces the motivations of appearance and development of this type of learning programs. Efforts to import distance education to the developing world are considered with a particular focus on context. The paper’s aim is to ponder on the bases of adaptation of distance education to local contexts that go beyond mere import and transplantation of through the descriptive analytical approach. Results show that different motivations and contexts would yield different horizons of investment and adaptation; which go beyond the circumstances.
URI: http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/4534
Appears in Collections:مجلة جامعة الأمير عبد القادر

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A1077.pdf544,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.