Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/4829
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorهلالي, نعيمة-
dc.date.accessioned2025-02-23T07:47:42Z-
dc.date.available2025-02-23T07:47:42Z-
dc.date.issued2021-12-20-
dc.identifier.issn1112-4040-
dc.identifier.urihttp://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/4829-
dc.description.abstractيهدف هذا المقال إلى الكشف عن إسهامات العلوم العصبية وخاصة علم النفس العصبي الذي نشأ عن تلاقي المعرفة بين علم النفس وعلم الأعصاب في تشخيص، تفسير، وتدريس الأطفال ذوي صعوبات التعلم، وكذلك أهم اكتشافات الباحثين والأطباء في العلوم العصبية حول تركيب ووظائف الدماغ وارتباطه بالتعلم، حيث توصلوا إلى أن خلل في أي منطقة دماغية يؤدي إلى صعوبة تعلمية نوعية. كما قدم علماء النفس العصبي تفسيرات عن أصل هذه الإصابات الدماغية منها: عيوب في نمو مخ الجنين، إصابة المخ المكتسبة، عدم توازن قدرات التجهيز المعرفي بين نصفي المخ، الاضطرابات الكميائية الحيوية للمخ. كما ساهمت العلوم العصبية كذلك في تشخيص الأطفال ذوي صعوبات التعلم باستعمال التصوير العصبي: اعتمادا على الرنين المغناطيسي (FMRI) أو مسوحات مقدار انبعاث أشعة البوزيترون(PET) ، بالإضافة إلى مقاييس القدرات النفسية والمعرفية والعقلية واللغوية، إلى جانب ذلك ساهمت هذه العلوم في تقديم اقتراحات واستراتيجيات لتدريس المتعلمين ذوي صعوبات التعلم من بينها: استراتيجية التدريب المباشر للمخ، أسلوب القدرات الخاصة، وأسلوب معالجة المعلومات. I. ABSTRACT This article aims to reveal the contributions of neuroscience, especially neuropsychology, which has arisen from the convergence of knowledge between psychology and neuroscience in diagnosis, interpretation, and teaching of children with learning disabilities. And also the most important discoveries of researchers and doctors in neuroscience about the structure and functions of the brain and its association with learning, and They found that any defect in any brain area leads to a specific learning difficulty. Neuropsychologists also provided explanations for the origin of these brain injuries, including: Defects in the fetal brain, acquired brain injury, Imbalance of cognitive processing capabilities between the two hemispheres of the brain, Biochemical disorders of the brain. Neurosciences has also contributed to the diagnosis of children with learning disabilities using neuroimaging: Functional Magnetic Resonance Imaging (FMRI) and the Position Emission Tomography Scans (PET), In addition to measures of psychological, cognitive, mental and linguistic abilities. Besides, these sciences have also contributed to the presentation of suggestions and strategies for teaching learners with learning disabilities, including: the brain's direct training strategy, the style of special abilities, and information processing method. Keywords: Neuroscience, Neuropsychology; Diagnosis; Teaching ;Children with learning disabilities.en_US
dc.description.sponsorshipمجلة جامعة الأمير عبد القادر للعوم الإسلاميةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلاميةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 35، ع. 3;-
dc.subjectالعلوم العصبيةen_US
dc.subjectعلم النفس العصبيen_US
dc.subjectتشخيص؛ تدريسen_US
dc.subjectالأطفال ذوي صعوبات التعلمen_US
dc.titleمساهمة العلوم العصبية في تشخيص وتدريس الأطفال ذوي صعوبات التعلمen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة جامعة الأمير عبد القادر

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A959.pdf7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.