Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/5959
Title: Student with special needs and education based on a smartphone : A Field Study of Blind Students in Algeria
Other Titles: الطالب ذو الاحتياجات الخاصة والتعليم بالاعتماد على الهاتف الذكي: دراسة ميدانية للطلبة المكفوفين بالجزائر
Authors: Zina Zina, Djadaoun
Keywords: smartphone
blind student
education
modern technology
Issue Date: 1-يون-2025
Publisher: كلية أصول الدين - جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج. 29، ع. 3;ص.ص. 82-94
Abstract: This study reveals the determination and self-reliance of each blind student, as documented by the researcher, The study also examines the extent to which blind students use smartphones and their various applications in daily life, particularly in recording lectures for later listening, retention and comprehension. The sample participants indicated that smartphones have alleviated many of the challenges that previously hindered their adaptation and integration into society. Ultimately, this underlines the significant importance of technology for people with disabilities, as it promotes independence and allows them to engage in activities almost as normally as others, while reducing their dependency on others. خلصت هذه الدراسة والتي كشفت عن الإرادة والعصامية التي يتمتع بها كل طالب مكفوف مما جعل الباحثة تسجل ذلك، كما سجلت هذه الدراسة مدى استخدام الطلبة المكفوفين للهواتف الذكية واستخداماتهم المتنوعة في مجالات حياتهم اليومية وخصوصا في تسجيل المحاضرات لإعادة الاستماع إليها من أجل حفظها وفهمها كما صرح عينة الدراسة أن الهواتف الذكية سهلت لهم كثير من الصعوبات التي كانت تمنعهم من التكيف والاندماج في مجتمعهم، لنسجل في الأخير مدى الأهمية الكبيرة للتكنولوجيا لذوي الاحتياجات الخاصة أو ذوو الهمم والتي تساعدهم على الاستقلالية وممارسة نشاطاتهم بشكل شبه عاد كما تقلل من اعتمادهم على غيرهم.
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/5959
ISSN: 1112-4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.