Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/5962
Title: برنامج "كورت" حول مهارات التفكير وانعكاساته في تنمية مهارات الحوار: دراسة تأصيلية في ضوء الكتاب والسنة
Other Titles: CORT Program on Thinking Skills and its Implications for Developing Dialogue Skills: An original study in the light of the Qur'an and Sunnah
Authors: فرحات, محبوب
Keywords: برنامج كورت
مؤسسة البحث المعرفي
مهارات التفكير
مهارات الحوار
CORT program
Cognitive Research Foundation
thinking skills
dialogue skills
Issue Date: 15-يون-2024
Publisher: كلية أصول الدين
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج. 28، ع. 4، (رت 78)
Abstract: يعتبر برنامج"كورت" (مؤسسة البحث المعرفي) للدكتور الأمريكي إدوارد دي بونو برنامجا متكاملا في مجال تعليم التفكير ومهاراته، ومما يلفت الانتباه في هذا البرنامج المعرفي أن جميع هذه المهارات تجد لها جذورا وأصولا في القرآن الكريم و السنة النبوية المطهرة، وذلك ما أثبته هذا المقال من خلال التعريف بالبرنامج وتفاصيله، ومعايرة ذلك بالأصول الشرعية، كما كشف المقال عن العلاقة بين المحتوى المهاري التفكيري للبرنامج وانعكاس ذلك على تنمية مهارات الح وار والتواصل بين الناس، ومن أجل ذلك يوصي بضرورة الاستفادة منه وإدراجه في البرامج التكوينية لجامعاتنا و مؤسساتنا التعليمية. The CORT program (Cognitive Research Foundation) wich was designed by the American Dr. Edward de Bono, is considered an integrated program in the field of teaching thinking and its skills. And what attracts attention in this knowledge program is that all of these skills find their roots and origins in the Holy Qur’an and the purified Sunnah of the Prophet. This is what this article has proven by defining the program and its details, and calibrating that with Sharia principles. The article also revealed the relationship between the thinking skills content of the program and its impact on developing dialogue and communication skills between people. For this reason, it is recommended that it be utilized and included in the training programs of our universities and educational institutions.
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/5962
ISSN: 1112-4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.