Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/5966
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorManal Zeyneb, Boudlal-
dc.contributor.authorFarida, Djaileb-
dc.date.accessioned2025-11-12T13:05:35Z-
dc.date.available2025-11-12T13:05:35Z-
dc.date.issued2025-06-01-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/5966-
dc.description.abstractThis article explores the effects of learners' autonomy on the motivation of second and third-year civil engineering students at the National Polytechnic School of Oran. Using a mixed-methods approach, it examines how autonomy, defined as control over one’s learning, influences intrinsic and extrinsic motivation. Data from surveys and observations reveal that greater autonomy enhances motivation, especially in collaborative and project-based settings. The study highlights the importance of fostering autonomy in student-centered learning to boost engagement and academic performance. It recommends curriculum designs and teaching strategies that prioritize autonomy in engineering education. تناول هذه المقالة تأثير استقلالية المتعلمين على دافعية طلاب السنة الثانية والثالثة في الهندسة المدنية بالمدرسة الوطنية المتعددة التقنيات وهران . تعتمد الدراسة على منهجية مختلطة لفحص كيف تؤثر الاستقلالية، التي تعرف بأنها قدرة الطالب على التحكم في عملية تعلمه، على الدافعية الذاتية والخارجية تكشف البيانات المستخلصة من الاستبيانات والملاحظات أن زيادة الاستقلالية تعزز الدافعية، خاصة في بيئات التعلم التعاوني والمشاريع . وتوصي الدراسة بتصميم مناهج واستراتيجيات تدريس تدعم الاستقلالية لتحسين الأداء الأكاديمي في التعليم الهندسيen_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.publisherكلية أصول الدين - جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلاميةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 29، ع. 3;ص.ص. 95-104-
dc.subjectLearnersen_US
dc.subjectautonomyen_US
dc.subjectmotivationen_US
dc.subjectsecond and third year Civil engineering studentsen_US
dc.subjectNational polytechnic school of Oran.en_US
dc.subjectالاستتقلالية في التعلمen_US
dc.subjectدافعية التعلمen_US
dc.subjectالتعليم الهندستيen_US
dc.subjectالتعلم التعاونيen_US
dc.subjectمناهج تعليميةen_US
dc.subjectاستتراتيجيات التدريسen_US
dc.subjectالمشتاريع التعليميةen_US
dc.subjectالأداء الأكاديميen_US
dc.titleThe effects of learners’ Autonomy on the Learning Motivation: Case of second and third year Civil Engineering students at the National Polytechnic school of Oran.en_US
dc.title.alternativeآثار استقلالية المتعلمين على دافعية التعلم: التقنيات بوهران دراسة حالة طلبة السنة الثانية والثالثة في الهندسة المدنية بالمدرسة الوطنية المتعددةen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.