Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/5972
Title: الحماية القانونية للعلامة التجارية المتداولة إلكترونيا دراسة مقارنة بالفقه الإسلامي
Other Titles: Legal Protection of the Trademark Traded Electronically: A Comparative Study with Islamic Jurisprudence
Authors: سعيداني, عبد النور
بومحراث, ليندة
Keywords: الضرر الإلكتروني
العلامة التجارية المتداولة إلكترونيا
العلامة التجارية قانونيا
الحكم الفقهي
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية
Abstract: غالبا ما يعتمد المستهلك عند اختيار المنتجات والسلع والخدمات على العلامة التجارية التي تعد أحد أهم عناصر الملكية الصناعية، فهي ليست شعارا يزين السلع والمنتجات ويروج للخدمات فحسب، بل تعكس أيضا هوية الشركة وجودة منتجاتها وخدماتها، كما تساهم في بناء الثقة والمصداقية والتأثير في القرار الشرائي، فالعملاء يفضلون المنتجات التي تحمل علامة تجارية ذات سمعة وشهرة، حتى ولو كانت أسعارها مرتفعة. ونظرا للأهمية البالغة التي تحتلها العلامة التجارية في المجال التجاري، فقد انتقل العمل بها من العالم المادي إلى العالم الافتراضي تماشيا مع التطورات التي شهدتها المعاملات التجارية خاصة بعد ظهور التجارة الإلكترونية، ومن ثم بدأ تداول العلامة التجارية إلكترونيا عن طريق تسجيلها كاسم نطاق، ونتيجة للأدوار التي أداها هذا الأخير، فإنه دفع الكثير من الشركات التجارية إلى تسجيل علاماتها التجارية كاسم نطاق، من أجل تمكين العملاء من التواصل معها وتوفير منتجات وخدمات عبر المنصات الإلكترونية، بسرعة وسهولة وأقل تكلفة، بل أكثر من ذلك بات بإمكانها تقديم خدمة ما بعد البيع للمستهلكين بشكل فوري وفعّال. والعلامة التجارية المتداولة إلكترونيا كغيرها من المستجدات في مجال التجارة الإلكترونية، لم تكن بمنأى عن الاعتداءات الإلكترونية، بل أصبحت محل أطماع من قبل القراصنة الإلكترونيين، حيث ظهرت صورا كثيرة للاعتداء عليها شأنها في ذلك شأن العلامة التجارية العادية أو التقليدية، الأمر الذي نتج عنه كثير من الإشكاليات القانونية منها الإشكال المتعلق بحمايتها من مختلف الاعتداءات التي قد تطالها، وهو مضمون هذه الدراسة التي حاولت الإجابة عن إشكال رئيس مفاده: هل الحماية القانونية المقررة للعلامة التجارية العادية استطاعت أن تضمن الحماية القانونية للعلامة التجارية المتداولة إلكترونيا، أم أن خصوصية العلامة التجارية المتداولة إلكترونيا تتطلب إيجاد ضمانات قانونية أكثر ملاءمة لهذه الخصوصية؟. وإجابة عن هذا التساؤل توصلت الدراسة إلى أنه على الرغم من وجود عدة منظومات تشريعية تضمن الحماية القانونية للعلامة التجارية العادية، سواء التشريعات الوطنية أو الاتفاقيات الدولية، إلا أنها تبقى عاجزة عن حماية العلامة التجارية المتداولة إلكترونيا في كثير من الحالات، وهذا راجع إلى الخصوصية التي تتميز بها، مما يتطلب نظام حماية قانونية أكثر صرامة وإحكام، ومراقبة تقنية مستمرة تضمن نجاحها في هذا العالم الرقمي السريع التطور. When choosing products, goods and services, consumers often rely on the brand, which is one of the most important elements of industrial property, as it is not only a logo that decorates goods and products and promotes services, but it reflects the identity of the company and the quality of its products and services, and contributes to building trust and credibility and influencing the purchasing decision, as customers prefer products that carry a brand with a reputation and fame, even if their prices are high. Due to the great importance that the brand occupies in the commercial field, it has moved from the physical world to the virtual world in line with the developments in commercial transactions, especially after the emergence of e-commerce, and who started trading the brand electronically by registering it as a domain name, and as a result of the roles played by the latter, it prompted many commercial companies to register their brands as a domain name, in order to enable customers to communicate with them and provide products and services through electronic platforms, quickly, easily and cheaply, and more than that they can provide after-sales service to The electronically traded trademark, like other developments in the field of e-commerce, has not been immune to electronic attacks, and has become the object of greed by hackers, as many forms of attack on it have emerged, just like the ordinary or traditional trademark, which resulted in many legal issues, including the issue of protecting it from the various attacks that may affect it, which is the content of this study that tried to answer the main question: does the legal protection established for the ordinary trademark guarantee the legal protection of the electronically traded trademark, or does the specificity of the electronically traded trademark require finding more appropiate legal guarantees for this specificity ?. In answer to this question, the study concluded that although there are several legislative systems that guarantee the legal protection of the ordinary trademark, whether national legislation or international agreements, they remain unable to protect the electronically traded trademark in many cases, due to the privacy that characterises it, which requires a more stringent and tight legal protection system and continuous technical monitoring to ensure its success in this rapidly evolving digital world.
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/5972
Appears in Collections:أطروحات الدكتوراه

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T767.pdf4,33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.