Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6027
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorرشيد, عوادي-
dc.contributor.authorسامية, مامنية-
dc.date.accessioned2025-11-13T10:39:37Z-
dc.date.available2025-11-13T10:39:37Z-
dc.date.issued2024-01-10-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6027-
dc.description.abstractهدف الدراسة الراهنة معرفة المعايير المادية والبشرية الجودة التعليم في الطور الابتدائي من وجهة نظر المعلمين والمعلمات والمديرين والمديرات ونوابهما، واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي، حيث تم جمع المعلومات من خلال أداة إلا استمارة التي طبقت على عينة قدرت بمئة مفردة، وتوصلت الدراسة إلى إن المعايير البشرية والمادية جاءت بدرجات متفاوت في استجابات المبحوثين بين موافق، ومحايد، وغير موافق غير أن المستوى العام للمبحوثين حيث كانت استجابة المبحوثين لصالح المادية والبشرية ومن أهم هذه النتائج نذكر. المعياري المادي والمتمثل أساسا المبنى المدرسي وأهميته في جودة التعليم والمعيار البشري والمتمثل في مكانة المعلمين في العملية التعليمية بصفة عامة ودوره في تجويد العملية والرفع من مردودية المتعلمين The aim of the current study is to know the physical and human criteria for the quality of education in the primary stage from the point of view of male and female teachers principals principals and their deputies. The study concluded that the human and material criteria came in varying degrees in the responses of the respondents between agreeable neutral and disagreeable but the general level of the respondents where the response of the respondents was in favor of material and human. Education and the human standard which is represented in the position of teachers in the educational process in general and its role in improving the process and raising the productivity of learnersen_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.publisherكلية أصول الدين، جامعة الأمير عبد القادر -قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 28، ع. 1;ص.ص. 792-808-
dc.subjectجودة التعليمen_US
dc.subjectالطور الإبتدائيen_US
dc.subjectالطور الإبتدائيen_US
dc.subjectاتجاهات الأساتذةen_US
dc.subjectمدراء المدارسen_US
dc.subjectالإبتدائيةen_US
dc.subjectسكيكدةen_US
dc.subjectquality of educationen_US
dc.subjectprimary stage professors directionsen_US
dc.subjectschool principalsen_US
dc.subjectPrimary;en_US
dc.subjectSkikdaen_US
dc.titleمعايير ضمان جودة التعليم في الطور الإبتدائي دراسة ميدانية لاتجاهات الأساتذة والمدراء بالمدارس الإبتدائية لولاية سكيكدة-en_US
dc.title.alternativeStandards for ensuring the quality of education in the primary stage - a field study of the attitudes of teachers and principals in primary schools in the state of Skikdaen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.