Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6027
Title: معايير ضمان جودة التعليم في الطور الإبتدائي دراسة ميدانية لاتجاهات الأساتذة والمدراء بالمدارس الإبتدائية لولاية سكيكدة-
Other Titles: Standards for ensuring the quality of education in the primary stage - a field study of the attitudes of teachers and principals in primary schools in the state of Skikda
Authors: رشيد, عوادي
سامية, مامنية
Keywords: جودة التعليم
الطور الإبتدائي
الطور الإبتدائي
اتجاهات الأساتذة
مدراء المدارس
الإبتدائية
سكيكدة
quality of education
primary stage professors directions
school principals
Primary;
Skikda
Issue Date: 10-Jan-2024
Publisher: كلية أصول الدين، جامعة الأمير عبد القادر -قسنطينة
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج. 28، ع. 1;ص.ص. 792-808
Abstract: هدف الدراسة الراهنة معرفة المعايير المادية والبشرية الجودة التعليم في الطور الابتدائي من وجهة نظر المعلمين والمعلمات والمديرين والمديرات ونوابهما، واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي، حيث تم جمع المعلومات من خلال أداة إلا استمارة التي طبقت على عينة قدرت بمئة مفردة، وتوصلت الدراسة إلى إن المعايير البشرية والمادية جاءت بدرجات متفاوت في استجابات المبحوثين بين موافق، ومحايد، وغير موافق غير أن المستوى العام للمبحوثين حيث كانت استجابة المبحوثين لصالح المادية والبشرية ومن أهم هذه النتائج نذكر. المعياري المادي والمتمثل أساسا المبنى المدرسي وأهميته في جودة التعليم والمعيار البشري والمتمثل في مكانة المعلمين في العملية التعليمية بصفة عامة ودوره في تجويد العملية والرفع من مردودية المتعلمين The aim of the current study is to know the physical and human criteria for the quality of education in the primary stage from the point of view of male and female teachers principals principals and their deputies. The study concluded that the human and material criteria came in varying degrees in the responses of the respondents between agreeable neutral and disagreeable but the general level of the respondents where the response of the respondents was in favor of material and human. Education and the human standard which is represented in the position of teachers in the educational process in general and its role in improving the process and raising the productivity of learners
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6027
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.