Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6031
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمريم, زنور-
dc.date.accessioned2025-11-13T10:47:43Z-
dc.date.available2025-11-13T10:47:43Z-
dc.date.issued2024-01-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6031-
dc.description.abstractظلت مساءلة التراث هاجساً يسكن الدارسين والباحثين المعاصرين على اختلاف توجهاتهم واهتماماتهم، مشكلاً بذلك حاجة معاصرة تستدعي القراءة والتأمل، وقد جاءت هذه المقالة لتسهم في قراءة جهود المبرد النقدية وفق منظور معاصر، متخذة من رسالة البلاغة أنموذجاً للدراسة والتحليل، والتي تعد من المصادر النقدية التي لم تلتف إليها الأقلام كثيراً، رغم ما تحمله من قضايا نقدية وبلاغية على نحو مختزل ومكثف يعكس رؤية نقدية عميقة خاض من خلالها في العديد من الأسئلة والإشكالات التي شغلت الناقد العربي قديماً وحديثاً، محاولين بذلك الإجابة على جملة من الإشكالات لعل أهمها: ما هي القضايا النقدية التي خاضت فيها رسالة البلاغة؟ وما هي الإضافة التي قدمها المبرد إلى الدرس النقدي والبلاغي من خلال هذه الرسالة؟ The questioning of heritage has remained an obsession for contemporary scholars and researchers of all their orientations and interests; thus, forming a contemporary need that calls for reading and reflection. This article came to contribute to the reading of Al-Mubarrad's critical efforts according to a contemporary critical perspective, taking the massage of the rhetoric as a model for study and analysis, which is considered one of the critical sources that the researchers did not pay much attention to, despite the critical and rhetorical issues it carries in a short and intensive way that reflects a deep critical vision through which it delved into many questions and problems that preoccupied the Arab critic in the past and in the present. Trying to answer a number of problems, perhaps the most important ones which are: What are the critical issues in which the message of the rhetoric went through? What is the addition provided by Al-Mubarrad to the critical and rhetorical lesson through this massage?en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية أصول الدين، جامعة الأمير عبد القادر -قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 28، ع. 1;ص.ص. 750-757-
dc.subjectنقد الأدبيen_US
dc.subjectالبلاغةen_US
dc.subjectالمبردen_US
dc.subjectرسالة البلاغةen_US
dc.subjectliterary criticismen_US
dc.subjectrhetoricen_US
dc.subjectAl-Mubarraden_US
dc.subjectthe message of the rhetoricen_US
dc.titleمستويات الخطاب ومراتب البلاغة في رسالة البلاغة لأبي العباس المبردen_US
dc.title.alternativeLevels of discourse and ranks of the rhetoric in Abi al-Abbas al-Mubarrad's message of the rhetoricen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.