Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6050
Title: دور مواقع التواصل الاجتماعي في تغيير المنظومة القيمية للمجتمع الجزائري دراسة ميدانية لعينة من مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي
Other Titles: The role of social networking sites in changing the value system of Algerian society A field study of a sample of social media users
Authors: نصيرة, بلحوسين
Keywords: مواقع التواصل الاجتماعي
مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي
القيم
المنظومة القيمية
social networking sites
social media users
values
value system
Issue Date: 15-سبت-2024
Publisher: - كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - قسنطينة
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج.28 ، ع.5;ص.ص. 393 - 407
Abstract: تسعى دراستنا إلى تسليط الضوء على الدور الذي تلعبه مواقع التواصل الاجتماعي في تغيير المنظومة القيمية للمجتمع الجزائري، فمواقع التواصل الاجتماعي تؤثر بشكل كبير على المنظومة القيمية لمستخدميها، وذلك من خلال إحداث تغيرات جذرية سواء على مستوى طريقة التفكير أو العلاقات الاجتماعية فيما بين مكونات مجتمعها. ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بالاعتماد على المنهج الوصفي ، وذلك بالاستعانة بأداة الاستمارة الالكترونية التي تم توزيعها على عينة الدراسة من مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي من مختلف شرائح المجتمع الجزائري. ومن بين أهم النتائج المتوصل إليها أن المواقع التواصل الاجتماعي دور كبير في إحداث تغيير في المنظومة القيمية للمجتمع الجزائري، ويكون هذا التغيير إما ايجابي عن طريق جلب قيم جديدة تساعد في تماسك أفراد المجتمع، أو سلبي بحيث تروج لنماذج جديدة من القيم التي تحدث خللا في مكونات المجتمع، وتسبب في تفككه Our study seeks to shed light on the role played by social networking sites in changing the value system of Algerian society. Social networking sites greatly affect the value system of their users, by bringing about radical changes, whether at the level of the way of thinking or the social relations between the components of its society. To achieve the objectives of the study, we relied on the descriptive approach, using the electronic questionnaire tool that was distributed to the study sample of Social media users from various segments of Algerian society. To achieve the objectives of the study, we relied on the descriptive approach, using the electronic questionnaire tool that was distributed to the study sample of social media users from different segments of Algerian society. Among the most important results reached is that social media sites have a major role in bringing about change in the value system of Algerian society, and this change is either positive by bringing new values that help in the cohesion of members of society, or negative in that it promotes new models of values that cause an imbalance in the components of society, and cause its disintegration.
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6050
ISSN: 1112 - 4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.