Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6106
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorغنية, جدع-
dc.date.accessioned2025-11-16T12:15:30Z-
dc.date.available2025-11-16T12:15:30Z-
dc.date.issued2024-01-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6106-
dc.description.abstractيعتبر التراث قضية بالغة الأهمية في الفكر الحديث والمعاصر، وانشغالا ساير الوعي النقدي بمنجزات الحداثة وأدرك الإشكاليات التي قد تؤثر سلبا على خصوصية النصوص التراثية العربية، التي تشكل مفهوما ثابتا يرفض التيار المتشبث بالماضي العربي تفكيكه، بينما تلقى تيار آخر مناهج الغرب بصدر رحب وراح يسائل المتون التراثية العربية بها فبين هذا وذاك يتأرجح النص القرائي، وتتباين القراءات النقدية بتباين المواقف من النص التراثي ومن المنهج الحداثي، وهو ما يولد جدلية الاتصال والانفصال بينهما، ويدعو للبحث في خلفيات المناهج وغايات القراءات النقدية، أهو النص القديم أم كسب شرعية المنهج الجديد؟ وقد تم التوصل إلى نتائج عديدة من بينها أن قراءات بعض النقاد المعاصرين للتراث هي سعي لكسب شرعية المنهج وانتصار له على حساب النص، وهو ما يندرج ضمن جدلية الاتصال والانفصال بين النص القارئ، والمنهج، ولتحاوز هذه الإشكالية وغيرها لابد من بحث سبل التكامل بين المعارف والعلوم والمناهج وتحديد العلاقة بين القارئ والنص، ومعرفة خصوصية النص والمنهج. Heritage is a very important issue in modern and contemporary thought, and a preoccupation with the critical awareness of the achievements of modernity and realized the problems that may negatively affect the specificity of Arab heritage texts, which constitute a fixed concept that the current clinging to the Arab past refuses to dismantle, while another current received the methods of the West with a wide chest and began to ask the Arab heritage materials about it, between this and that the heritage text oscillates, and the critical readings vary with the different positions from the heritage text and the modernist method, which generates the dialectic of connection and separation between them, and calls for research into the backgrounds of the curricula and the ends of critical readings, is it the old text or the gain of legitimacy for the new method? many results have been reached, including that the readings of some contemporary critics of the heritage are an effort to gain the legitimacy of the method and its victory at upon of the text, which falls within the dialectic of communication and separation between: the text, the reader, and the method. In order to overcome this problem and others, ways of integration must be explored between Knowledge, sciences, and methods, identifying the relationship between the reader and the text, and knowing the privacy of the text and the methoden_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية أصول الدين، جامعة الأمير عبد القادر -قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 28، ع. 1;ص.ص. 184-193-
dc.subjectالنصen_US
dc.subjectالتراثen_US
dc.subjectالقراءةen_US
dc.subjectالمنهجen_US
dc.subjectإشكالياتen_US
dc.subjectTexten_US
dc.subjectHeritageen_US
dc.subjectReadingen_US
dc.subjectMethoden_US
dc.subjectProblemsen_US
dc.titleجدلية العلاقة بين المناهج النقدية الحديثة والمعاصرة والنصوصو التراثيةen_US
dc.title.alternativeThe Dialectic of the Relationship between Modern and Contemporary Critical Approaches and Heritage Textsen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.