Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6125
Title: النظرية البنائية الاجتماعية وتوظيفها في بناء مناهج الجيل الثاني
Other Titles: Social constructivist theory and its use in building second-generation curricula
Authors: عطاء الله, طاهري
Keywords: التعلم؛ ا
النظرية البنائية الإجتماعية
الإصلاحات التعليمية
الجيل الثاني
Learning Theories
Second Generation
Educational Reforms
Social Structural Theory
Issue Date: 10-ينا-2024
Publisher: كلية أصول الدين، جامعة الأمير عبد القادر -قسنطينة
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج. 28، ع. 1;ص.ص. 809-820
Abstract: نالت الإصلاحات التعليمية اهتمام متخصصي التربية والتعليم في الجزائر منذ الاستقلال وحتى يومنا هذا فكانت ولا تزال شغل الدولة الشاغل، وهذا بتتبع ما استحدث من نظريات، وما طبق من تجارب عالمية، بغية الاستفادة منها وتحقيق أهدافها المرجوة، فالتربية منشئة الفرد، ومقوم شخصيته داخل المجتمع ومن خلالها يتزود المجتمع بالموارد والكفاءات البشرية لتحقيق حيز فريد بين الدول، في إطار الحفاظ على ثوابت الأمة، من لغة، ودين، وهوية؛ محققة بذلك الرفعة بين الدول فكان لزاما وجود الإصلاح التعليمي، المتكئ على أهم المرجعيات المعرفية ؛ سواء لسانية أو سوسيولوجية، أو سيكولوجية، تحقيقا لجودة التعليم ومواكبة التسارع التقني والمعرفي الذي يشهده العالم. ولعل النظرية البنائية الاجتماعية أهم النظريات التي تأسست عليها المناهج الجديدة (2016) بمقاربات تعليمية ناجحة. فكيف تم استثمار مخرجات هذه النظرية، وكيف تم توظيفها ؟، ذلك ما تحاول التعرف عليه في الورقة البحثية. Educational reforms have received the attention of education specialists in Algeria since independence until the present day. They have been and continue to be the state’s main concern, and this is by following up on the theories that have been developed and the applied global experiences, in order to benefit from them and achieve their desired goals. Education is the originator of the individual, and the foundation of his personality within society and among others. During which society is prhglovided with human resources and competencies. To achieve a unique space between countries, within the framework of preserving the nation’s constants, such as language, religion, and identity. Thus achieving prestige among countries, it was necessary to have educational reform, relying on the most important cognitive references. Whether linguistic, sociological, or psychological, in order to achieve quality education and keep pace with the technical and cognitive acceleration that the world is witnessing. Perhaps the social constructivist theory is the most important theory, on which the new curriculum (2016) was founded with successful educational approaches. How were the outcomes of this theory invested, and how were they employed? That is what we are trying to identify in the research paper
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6125
ISSN: 1112-4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.