Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6137
Title: التحليل الحجاجي للخطاب - خطبة وعظية "للسان الدين ابن الخطيب الغرناطي " نموذجا
Other Titles: The argumentative analysis of the discours - a preaching sermon by Lisan Al-Din Ibn Al-Khatib Al-Gharnati as a model
Authors: عمار, حمو
مختار, جلول
Keywords: الخطاب
الحجاج
الخطاب الحجاجي
الخطابة
discourse
argumentation
argumentation discourse
rhetoric
Issue Date: 15-مار-2023
Publisher: - كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - قسنطينة
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج.27 ، ع.3;ص.ص. 375 - 384
Abstract: تهدف هذه الورقة العلمية إلى تحديد مفهوم الخطاب الحجاجي ومكوناته وأهم خصائصه، وكذا رصد كيفية تحليل الخطاب حجاجيا، مع اختيار خطبة وعظية للسان الدين ابن الخطيب الغرناطي كنموذج تطبيقي لهذه الدراسة. ولقد تم التوصل من خلال هذه الدراسة، إلى أن الخطاب الحجاجي هو عبارة عن خطاب لغوي يتضمن مجموعة من التقنيات والترتيبات، والاستراتجيات الخطابية الهادفة للإقناع، كما تم التوصل أيضا إلى أن الدين، والمنطق، والعرف، هم من أهم المصادر التي اعتمد عليها لسان الدين ابن الخطيب في صناعة حجاجية خطابه الوعظي The present research paper attempts to define the concept of argumentative discourse, its components and most important characteristics, as well as to monitor how to analyze argumentative discourse, with the selection of a preaching sermon by "Ibn al-Khatib al-Ghannati" as an applied model for this study. This research reveals that argumentative discourse is a linguistic discourse that includes a set of techniques, arrangements, and rhetorical strategies that aim to persuade, It was also reveals that religion, logic, and custom are among the most important argumentative sources on which "Lisan al-Din Ibn al-Khatib" relied in making his preaching discourse.
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6137
ISSN: 1112 - 4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.