Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6141
Title: العلاقة بين صعوبات التعلم والتحصيل الد ارسي عند تلميذ في مرحلة التعليم المتوسط من وجهة نظر الأساتذة- دراسة ميدانية.
Other Titles: The relationship between learning disabilities and the middle school pupil's educational attainment from teachers’ perspective - a field study.
Authors: سهام, مكي
أيمن, بن عمارة
Keywords: صعوبات التعلّم
التحصيل الدراسي
المتعلّم
العملية التعليمية التعلمية
المعلم
learning disabilities
educational attainment
learner
- teaching-learning process
teacher
Issue Date: 10-Jan-2024
Publisher: كلية أصول الدين، جامعة الأمير عبد القادر -قسنطينة
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج. 28، ع. 1;ص.ص. 779-791
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى تسليط الضوء على مدى وجود علاقة بين صعوبات التعلم والتحصيل الدراسي عند تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط، المعرفة كيفية تعامل الأساتذة مع هذه الفئة ونتائجهم الدراسية بالمقارنة مع الفئة العادية، حيث اعتمد في إجراء هذه الدراسة على المنهج الوصفي وطبقت الاستمارة كأداة لجمع البيانات على عينة قصدية متكونة من 30 أستاذ(ة) من مرحلة التعليم المتوسط، وبعد جمع البيانات وتبويبها في جداول تم تحليلها بالاعتماد على النسب المئوية كتقنية إحصائية، أين تم التوصل في النتائج إلى أنه توجد علاقة بين صعوبات التعلم والتحصيل الدراسي في مرحلة التعليم المتوسط، فكلما تم التعرف على ذوي صعوبات التعلم ومعالجتهم مبكرا كلما تحسنت نتائجهم الدراسية، أين يلعب المعلم دورا مهما في حل المشكلات التي يعاني منها التلميذ، بالوقوف على الأسباب والعوامل وتشخيصها وإعطاء الحلول. The present paper attempts to elucidate the relationship between learning disabilities and middle school pupils' educational attainment. The goal is to learn how teachers approach this category and compare their results to those of the regular category. This study was conducted following the descriptive approach. First, a questionnaire was distributed to a targeted sample of 30 middle school teachers to gather the data. Second, the data was collected and tabulated. Finally, data was analysed using percentages as a statistical technique. The findings concluded that there is a link between learning disabilities and educational attainment in middle school. Thus, the more effective those with learning disabilities are identified and treated, the better their educational attainment will be. Furthermore, the teacher plays a crucial role in resolving the learners' problems by identifying the causes and factors, diagnosing them, and providing solutions.
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6141
ISSN: 1112-4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.