Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6248| Title: | (علاقة التفكير الإبداعي بالتّفوّق الدّراسي لدى عيّنة من تلاميذ السّنة الأولى من التّعليم الثّانوي (ولاية الجزائر |
| Other Titles: | The relationship between creative thinking and academic excellence among a sample of first year secondary school students (Wilaya of Algiers) |
| Authors: | مريم, لخضاري لخضر, لكحل |
| Keywords: | التّفوق الدراسي التّفكير الإبداعيّ academic excellence creative thinking |
| Issue Date: | 15-مار-2023 |
| Publisher: | - كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - قسنطينة |
| Citation: | مقال منشور في مجلة المعيار |
| Series/Report no.: | مج.27 ، ع.3;ص.ص. 654 - 666 |
| Abstract: | يهدف هذا البحث إلى الكشف عن العلاقة بين التفكير الإبداعي والتّفوّق الدّراسي لدى عيّنة من تلاميذ السّنة الأولى من التّعليم الثّانوي ولاية الجزائر وكذلك الكشف عن علاقة الأبعاند الأربعة المكوّنة للتّفكير الإبداعيّ بانلتّفوّق الدّراسي باستخدا م المنهج الوصفي باعتباره أكثر المناهج التي تناسب الدّراسة الحاليّة. تمت الاستعانة باختبار "تورانس" للتّفكير الإبداعيّ "النّسخة الشّكليّة ب" المكوَّن من ثلاثة أنشطة للحصول على البيانات، بتطبيقه على عيّنة الدّراسة المكوّنة من 194 تلميذا متفوّقا من تلاميذ السّنة الأولى من التّعليم الثّانووي ببعض ثانوويّات ولاية الجزائر (جزائر شرق، جزائر غرب، )وقد تم التوصل الى النتانئج التالية: لا توجد علاقة بين التفكير الإبداعي والتّفوّق الدّراسي. - لا توجد علاقة بين أبعاد التفكير الإبداعيّ الأربعة والتّفوّق الدّراسي This study aims to reveal the relationship between creative thinking and academic excellence among a sample of students in the first year of secondary schools (Algiers), as well as revealing the relationship of the four dimensions of creative thinking to academic excellence,. The use of the descriptive approach as the most appropriate method for the current study, and the application of the Torrance test for creative thinking “formal version B” consisting of three activities, the study found the following results: - There is no relationship between creative thinking and academic excellence. - There is no relationship between the four dimensions of creative thinking and academic excellence. |
| URI: | http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6248 |
| ISSN: | 1112 - 4377 |
| Appears in Collections: | مجلة المعيار |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| علاقة-التفكير-الإبداعي-بالتّفوّق-الدّراسي-لدى-عيّنة-من-تلاميذ-السّنة-الأولى-من-التّعليم-الثّانوي-(ولاية-الجزائر).pdf | 572,95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.