Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6253
Title: فاعليّة لعب الأدوار في تنمية الممارسة اللّغويّة الشفهيّة لذي تلاميذ المرحلة الابتذائيّة
Other Titles: The Effectiveness of Role-playing in Developing Oral Language Practice among Primary School Students
Authors: جميلة, عاشور
Keywords: التعبير الشفهي
النشاط اللّغوي
اللّغة العربيّة
المهارات اللّغويّة
oral expression
linguistic activity
Issue Date: 15-Mar-2023
Publisher: - كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - قسنطينة
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج.27 ، ع.3;ص.ص. 323 - 342
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز فاعلية لعب الأدوار في تنمية التعبير الشفهي لدى تلاميذ الخامسة ابتدائي باعتباره إحدى المهارات اللغوية التي يحتاجها في حياته اليومية؛ كما يمثل المحصلة النهائية للعملية التعليمية التعلمية؛ وقد حاولت الدراسة أن تفرد نموذجا تطبيقيا الدرس التعبير الشفهي بالاعتماد على لعب الأدوار" باعتبار أن المستجدات التعليمية الحديثة تدعو إلى توظيف الأساليب النشطة التي تمكن التلميذ من ممارسة اللغة؛ مع تحديد الإجراءات الضرورية في عملية التدريس حتى تحقق العملية التعلمية التعليمية الأهداف المنشودة. أما المنهج المتبع فهو الوصفي التحليلي لمناسبته هذا النوع من الدراسات. وانتهت الدراسة بالدعوة إلى تبتي لعب الأدوار لتفعيل الممارسة الشفهية للغة حتى يوظف التلاميذ مكتسباتهم وتعلماتهم بالاعتماد على أنفسهم في العمل الجماعي مع ضرورة توفير بيئة صفية ملائمة This study aims to highlight the effectiveness of role-playing in developing oral expression among fifth graders, role-playing represents the final outcome of the educational learning process. The study attempts to develop an applied model to study oral expression based on "role-playing". This is given that modern educational developments call for the employment of active methods that enable the student to practice the language, along with defining the necessary procedures in the teaching process so that the educational learning process achieves the desired goals. The approach used is descriptive and analytical . The study ends with a call to adopt role-playing to activate the language’s oral practice so that the students employ their acquired knowledge and skills by relying on themselves in group work according to their different inclinations, abilities and intelligences. This is in addition to providing an appropriate classroom environment.
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6253
ISSN: 1112 - 4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.