Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6313
Title: طرائق تنمية القيم الجمالية لتلاميذ الطور الابتدائي من وجهة نظر الأولياء والمعلمين : دراسة ميدانية
Other Titles: The ways to develop aesthetic values for elementary school students: A study from the perspective of parents and teacher
Authors: وردة, بوجلال
Keywords: التربية الجمالية
القيم الجمالية
الذوق الجمالي
الطور الابتدائي
الأسرة والمدرسة
Aesthetic education
aesthetic values
aesthetic taste
primary education
family and school.
Issue Date: 1-Jun-2025
Publisher: كلية أصول الدين - جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج. 29، ع. 3;ص.ص. 702-714
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أهمية التربية الجمالية في بناء شخصية الطفل وتنمية حسه الذوقي منذ المرحلة الابتدائية. تعتمد الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم جمع البيانات من خلال استمارة مقابلة موجهة إلى أولياء الأمور والمعلمين، بالإضافة إلى الملاحظة الميدانية لسلوكيات الأطفال. توصلت الدراسة إلى أن التربية الجمالية تلعب دورًا محوريا في تنمية القيم الأخلاقية والاجتماعية لدى الطفل، وأن تعزيز هذه القيم يتطلب تكاملاً بين دور الأسرة والمدرسة والمجتمع This study aims to highlight the importance of aesthetic education in shaping a child's personality and developing their sense of taste from the early primary stage. The study employs a descriptive-analytical approach, with data collected through an interview questionnaire directed at parents and teachers, in addition to field observations of children's behaviors,The study concluded that aesthetic education plays a pivotal role in fostering moral and social values in children and that enhancing these values requires an integrated effort between the family, school, and society.
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6313
ISSN: 1112-4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.