Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6316
Title: مضمرات السياق في ديوان (سقط الزّند) لأبي العلاء المعري
Other Titles: Implications of Context in the Diwan saqat el-zend by Abu Alaa Al-Maarri
Authors: عطا الله, كريبع
Keywords: السياق
المضمرات
الثقافية
شعر
أبو العلاء المعري
Context
Intrigue
Cultural
Poetry
Abu Ala al-Maarei
Issue Date: 15-مار-2024
Publisher: كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية قسنطينة
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج.28، ع.2 (رت 76);ص.ص. 455-463
Abstract: يحاول هذا المقال أن يربط العمل الإبداعي الذي كتبه "أبو العلاء المعري" بالسياقات الثقافية المضمرة، هذه السياقات التي شكلت النظام الأساسي لهذا الأدب، وكان خلفية له بحيث كان مهيمنا وتاما وحاضرا في ما بين السطور، ويهدف هذا المقال إلى الكشف عن بعض هذه الأنساق التي تحكمت في مفاصل خطاب المعري المستتر؛ هذا ما حدا بنا بلهفة مشرقة، وحيرة محدقة إلى التساؤل: ما الروافد السياقية التي أسهمت في إنتاج النصوص الشعرية في ديوان (سقط الزند) لأبي العلاء المعري؟ وكيف تجلت هذه المضمرات في ديوانه؟ أو بالأحرى ماهي العوامل السياقية الخارج نصية التي شيدت وأنتجت لنا نصه الشعري الفذ؟ This article attempts to link the creative work written by Abu Ala Al-Ma 'ari to the cultural contexts that formed the statute of this literature, and it was a backdrop so that it was dominant, complete and present in between the lines. This article aims to reveal some of these patterns that governed the joints of the veiled nudist speech; This is what led us with a bright eagerness and a staring bewilderment to wonder what contextual tributaries contributed to the production of poetry texts in the Diwan Al-Zand for Abi Al-Alaa Al-Ma 'ari? How do these implications manifest themselves in his debt? Or rather, what out-of-text contextual factors have been constructed and produced for us his poetic, feat text?
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6316
ISSN: 1112-4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.