Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6361
Title: الإضافات المنهجية والمعرفية لعبد الباقي مفتاح في فهم الشيخ الأكبري
Other Titles: Methodological and knowledgeable annexation to the comprehension of the Akbari thought of Sheikh Abdul Baqi Miftah
Authors: وسيلة, أمزيان
نورة, رجاتي
Keywords: عبد الباقي مفتاح
محي الدين ابن العربي
المنهجية
المعرفية
Additions
Akbari thought
approach
Cognitive
Abdul Baqi Miftah
Contemporary Soufi doctrine
Issue Date: 22-مار-2025
Publisher: كلية أصول الدين جامعة الامير عبد القادر للعلوم الاسلامية قسنطينة
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج.29، ع.02;ص.ص 283-296
Abstract: تتوجه هذه الدراسة إلى الاهتمام بشخصيتين لهما عظيم الشأن في الميدان الروحي، الأولى هي شخصية الشيخ الأكبر محي الدين بن عربي الذي اجتهدنا في محاولة فهم نصوصه من خلال ما جادت به الشخصية الثانية وهو الشيخ الج زائري عبد الباقي مفتاح، الذي يعتبر من أهم رجالات التصوف المعاصرين الذين كرّسوا بحوثهم لشرح وتحقيق التراث الأكبري، فكان من نتائج ذلك مشروع روحي علمي عظيم تجاوز الخمسين مؤلفا، لذلك سعينا في هذه الدراسة إلى تقديم زبدة ما جاد به الشيخ عبد الباقي مفت اح في شروحه ودراساته حول الفكر الأكبري وهي: الإضافات التي قدّمها والتي تعمل على تيسير فهم نصوص الشيخ محي الدين بن عربي. This research examines the influential of Sheikh Muhyidin ibn Arabi and Sheikh Abdul Baqi Miftah, a contemporary Sufi dedicated to interpreting Akbari heritage. Miftah is extensive work, encompassing over fifty publications, provides critical insights into ibn Arabi’s spiritual writings. The study aims to highlight Miftah’s contributions, identifying essential Keys for understanding and interpreting Akbari thought. Through this review, the depth of Miftah’s research is showcased, emphasizing its significance in the contempory Sufi context.
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6361
ISSN: 1112-4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.