Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6441
Title: مكونات الفعل القرائي وأثرها في صناعة القول الحجاجي وإنتاجه في ظلال القرآن لسيد قطب أنموذجا
Other Titles: The Components act of reading and effect In the manufacture of controversy production“Fi dilal el Quran of Sayed Quottob” “Sample”
Authors: شعبان, بهلول
Keywords: القرآن
النص
المكون
القارئ
التأويل
Quran
text
component
reader
interpretation
Issue Date: 5-Jun-2023
Publisher: كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية قسنطينة
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج.27، ع.4 (رت 73);ص.ص. 71-89
Abstract: يعرض هذا المقال بعض المكونات النصية التي قارب بها المؤلف النص القرآني، فالتقى على أساس هذه المقاربة نص القارئ الحركي العملي والفكري ببعديهما الاستراتيجي؛ الواقعي والتأويلي، تلك القراءة التي استندت في منهجها إلى حركة الواقع ورصد إيحاءات التلقي، فنتج عن هذا اللقاء نص إبداعي بمواصفات أدبية وفكرية وتجربة روحية، إذا انتقل فيها الدارس من تفسير النص القائم على الشرح اللغوي وإيضاح المعنى إلى الترجمة الدلالية بأبعادها الظلالية، تلك التي استهدفت الاستجابة والتأثير والفاعلية وتجديد المفاهيم والمصطلحات في ظل حركة تواصلية تنزاح بالفعل القرائي نحو عمليات التلقي والتأويل، والتأثير والبناء. This article studies some of the textual components in which the author approached it with the Qur'anic text, On the basis of this approach, text of reader kinetic and intellectual met with its strategic dimension, realistic and interpretive, that reading was based in its method on reality and monitoring of the receive so this meeting resulted in an innovative text with literary and intellectual specifications, and a high spiritual experience The researcher moved from interpreting the text based on the linguistic explanation and clarifying the meaning to the semantic translation with its shadow dimensions that targeted the response, influence, effectiveness and renewal of concepts and terminology In the presence of communication kinetics which approach the reading act to the reception of the interpretative, structural and affective.
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6441
ISSN: 1112-4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.