Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6443
Title: دراسة تحليلية لصعوبات تدريس مادة التربية الإسلامية في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر معلميها
Other Titles: An analytical study of the difficulties of teaching Islamic education in the primary stage from the point of view of its teachers
Authors: أميرة, ساكر
محمد, أوبلقاسم حسيني
Keywords: الصعوبات
التربية الإسلامية
التعليم الابتدائي
difficulties
Islamic education
primary education
Issue Date: 15-Jan-2022
Publisher: - كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - قسنطينة
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج.26 ، ع.1 ، رت.63;ص.ص. 729 - 744
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن أهم الصعوبات التي تحول دون تحقيق أهداف مادة التربية الإسلامية من وجه نظر معلميها، خاصة وأن المنظومة التربوية مؤخرا بدأت تقلص من دورها كمادة أساسية قادرة على تكوين جيل قرآني متكامل ، ولتحقيق ذلك تم إعداد استبيان طبق على مجموعة من المعلمين بالمرحلة الابتدائية (56) ، ثم اختيارهم بطريقة قصدية ، وبعد معالجة البيانات إحصائيا أسفرت نتائج الدراسة على حصر عدد من الصعوبات تفاوتت من حيث شدّتها ، والتي شملت : طبيعة المناهج التعليمية ، ونظام الإدارة المدرسية ، والمعلم والمتعلم على حد سواء The purpose of current study is to reveal the most important difficulties that prevent the achievement of the objectives of Islamic education from the point of view of its teachers, especially since the educational system has recently begun to reduce its role as a basic subject capable of forming an integrated Quranic generation, To achieve this, a questionnaire was prepared and applied to a group of primary school teachers (56), who were chosen intentionally. After processing the data statistically, the results of the study resulted in an inventory of a number of difficulties that varied in terms of difficulty, which included: the nature of the educational curricula, the school management system, the teacher and the learner alike.
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6443
ISSN: 1112 - 4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.