Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6450
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعبود, حميودة-
dc.date.accessioned2025-12-02T12:33:51Z-
dc.date.available2025-12-02T12:33:51Z-
dc.date.issued2023-09-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112-4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6450-
dc.description.abstractيهدف هذا المقال إلى محاولة التعريف بظاهرة أدبية معاصرة لها امتدادها في الدرس العربي القديم، وهو مصطلح "التناص" بما يحمله من دلالات تؤكد على أن المعرفة الإنسانية معرفة مستمرة ومتشابكة ومتلاحقة، فرغم امتداد الزمن نجد أن التناص قد بث في المصنفات العربية القديمة تحت اسم "السرقات الشعرية"، كما نجد مصطلح "التضمين"، مصطلح الاقتباس، وكل منها متقارب الحدود والمفهوم، وهو نفسه ما تجده في الدرس الغربي أين تعددت المصطلحات والمفهوم واحد، إذ نجد مصطلح الحوارية مصطلح التناصية مصطلح التنقلية، مصطلحالتناص. وقد بدا لنا من خلال هذا البحث أن التناص في كلا الفكرين العربي والغربي يلتقيان عند مفهوم استعادة النص الحاضر لنص آخر معاصر أو غائب. تظهر أهمية هذه الدراسة في التأكيد والتصريح بحقيقة تلاقي مفهومي، التناص والسرقات الشعرية، وأن الفكر العربي قد وعى مختلف المفاهيم الغربية المعاصرة. This article aims at trying to define a contemporary literary phenomenon that has its extension in the ancient Arabic lesson, which is the term “intertextuality” with its connotations that confirm that human knowledge is continuous, intertwined and successive knowledge. Poetic plagiarism", as we find the term "inclusion", the term quotation, each of which has close boundaries and a concept, which is the same as what we find in the Western lesson where there are many terms and the concept is one, as we find the term dialogue, the term intertextuality, the term mobility, the term intertextuality. Through this research, it seemed to us that intertextuality in both Arab and Western thought converges on the concept of restoring the present text to another contemporary or absent text. The importance of this study appears in confirming and declaring the fact that the concepts of intertextuality and poetic thefts converge, and that Arab thought has become aware of various contemporary Western concepts resultsen_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة الأمير عبد القادر، كلية أصول الدين- قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج. 27، ع. 5;ص.ص.912-920-
dc.subjectالسرقات الشعريةen_US
dc.subjectالتناصen_US
dc.subjectالنقد العربيen_US
dc.subjectالنقد الغربيen_US
dc.subjectpoetic theftsen_US
dc.subjectWestern criticismen_US
dc.subjectArab criticismen_US
dc.subjectintertextualityen_US
dc.titleالتناص بين الدرس التراثي العربي والدرس الغربي المعاصرen_US
dc.title.alternativeIntertextuality between the Arab heritage lesson and the contemporary Western lessonen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.