Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6477| Title: | Citizenship and the Idea of Freedom/ Liberation in the Post-modern Period (A Particular Reference to Algeria) |
| Other Titles: | (المواطنة واشكالية الحرّية والتّحرر في مرحمة ما بعد الحداثة (إشارة خاصة لحالة الجزائر |
| Authors: | Hemza, BOUDERSA |
| Keywords: | Citizenship Freedom Liberation Post-modernism Algeria |
| Issue Date: | 15-Jan-2023 |
| Publisher: | كلية أصول الدين - جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية |
| Citation: | مقال منشور في مجلة المعيار |
| Series/Report no.: | مج. 27، ع. 1;ص.ص. 695-706 |
| Abstract: | The primary objective of this research is to focus on the realistic dimensions of all the insights and meanings of freedom. In the same respect, some countermeasures, namely constraints, necessities, and determinism encounter all meanings of freedom in a way or another. Many references, namely ZAKARIYA Ibrahim's book Philosophical Issues: the Problem of Freedom classified freedom into two types: (1) Freedom of Planning and (2) Freedom of doing or acting. The issue of freedom revolves as well around two visions: Freedom Affirmers (defenders) and Freedom Refuters with reference to the extent to which citizenship is either liberation booster or freedom constrainer. Findings of the paper reveal initially the freedom is a continuous process to achieve, not a final product attain. Education plays/recommended to play a great role in promoting the process of emancipation in all its multidimensional prisms or perspectives الهدف الأولي لهذا البحث هو التركيز على البعد الواقعي لكل مضامين الحرية ومعانيها في نفس السياق، تقابل كل معاني الحرية بأخرى مضادة مثل: القيد الضرورة والحتمية تُصنِّف عدة مراجع ومنها مؤلّف زكرياء إبراهيم الموسوم ب مشكلات فلسفية: إشكالية الحرية، الحرية إلى نوعين: حرية التصميم وحرية التنفيذ. تشير هذه الورقة البحثية الى إشكالية الحرية وفقدانها مع الإشارة الى المدارس المدافعة الداحضة لكل فكر مع الإشارة الى إشكالية المواطنة من حيث أنها مشجع على عملية التحرر أو داحض للحرية من أصلها. تكشف نتائج البحث وتؤكد على أن واقعية الطرح الفلسفي تتطلب اعتبار الحرية عملية تحرّر داخلي وخارجي مستمر وليس منتوج نفسي جاهز أو مجهز تركز الورقة البحثية مع التوصية على دور التربية المهم في عملية التحرر بكل أبعاده وأطيافه |
| URI: | http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6477 |
| ISSN: | 1112-4377 |
| Appears in Collections: | مجلة المعيار |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| citizenship-and-the-idea-of-freedom-in-the-post-modern-period.-a-particular-reference-to-algeria.pdf | 682,55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.